NULL Skriv ut sidan - Blåberg

Anbytarforum

Titel: Blåberg
Skrivet av: Bibi Gustafson skrivet 1999-11-14, 20:08
Hej Gudrun!
 
Blåberg, Rundblad och Daretorp lät bekant. Så jag letade upp pappren vi ärvt av min svärfar betr hans farmors fars anor. Den utredning vi har kopior på är gjord åt en avlägsen släkting till min svärfar av en överstelöjtnant Axel Mollstadius i början av 60-talet. Där hittar jag följande uppgifter: Pistolsmeden Lars Jonsson Rundblad, f 1721, död änkling 1795 18/5 i Åslida Backgård av stenpassion, blev mästare vid gevärsfaktoriet i Jönköping 1750; gift m Brita Månsdotter. Lars Rundblad var son av soldaten Jon Persson Blåberg. Lars Jonsson Rundblads och Brita Månsdotters dotter Brita Larsdotter Rundblad, f 1751 20/5 i Åslida Backgård gifte sig med skräddaren Sven Darell. Utredningen ger tyvärr inga uppgifter om Lars och Brita hade fler barn än denna dotter Brita. Brita Rundblad gifte sig med skräddaren Sven Darell och deras dotter Maria Lisa Darells son Per Gustaf Andersson var min svärfars farmors far. Tyvärr saknas uppgifter om Jon Persson Blåberg i de kopior jag har men det verkar som det saknas några sidor. Mollstadius uppger att uppgifterna grundar sig på primärkällorna födelse- vigsel- och dödböcker för Härja, Daretorp, Habo och Velinge socknar samt dessas husförhörslängder, samtliga i Landsarkivet i Göteborg. Jag har även en kopia av en artikel i Falköpingstidningen 1990 om Blåbergssläkten (vapensmeder) i Brandstorp.
 
Hälsningar
Bibi