NULL Skriv ut sidan - Blom

Anbytarforum

Titel: Blom
Skrivet av: Caroline Ekström skrivet 2003-12-20, 22:59
Hej
Det finns en hel mängd Carl Blom födda omkring 1778. Mästersmeden Carl Jacobsson Blom (född 1713) och Catharina Asmundsdotter (född 1719)vid Jonsbols bruk i Visnum får fem söner som heter Anders, Erik, Johan, Nils och Carl. De får i sin tur många barn som ofta heter Anders, Carl eller Johan. Tyvärr måste du nog följa din Carl Blom bakåt i tiden för att se varur han stammar. Jag har följ min del av släkten Blom från Visnum men inte gjort en komplett släktutredning för alla syskon. Carl Jacobsson Bloms son Anders fick i sin tur en son och en sonson som hette Anders. Dessa har jag följt noga men för övrigt mer sporadiskt.
Carl Blom född 1756-08-06 i Visnum har en son som heter Carl och är född 1780-08-29 i Jonsbols bruk, Visnum.
Erik Blom född 1746-02-24 har en son som heter Carl och är född 1776-05-03 men i Alster. Han har däremot syskon som är födda i Visnum vilket lätt kan innebära förväxlingar för övriga syskon. Denne Carl finns med sin familj i Brattfors Värmland efter 1780  
Johan Blom född 1750-12-24 har en son som heter Carl som är född 1777 Han är bosatt i Jonsbols smedja, Visnum till och med 1788.
 
Kanske ger detta dig några trådar att börja söka efter eller möjligen blir allt ännu mer förvirrat. Alla mina källor är husförhörslängder och födelseböcker. Vill du ha mer information om någon av dessa eller noggrannare källor återkommer jag gärna.
Vänligen Caroline