NULL Skriv ut sidan - Bertram / Bertrand

Anbytarforum

Titel: Bertram / Bertrand
Skrivet av: Bo Nordenfors (Nob) skrivet 2005-11-06, 17:55
Jag kan ju börja med att citera ett inlägg jag själv gjorde i fjol under släkten Göhle:
 
Av Bo Nordenfors (Nob) - söndag den 28 mars 2004 kl. 19.38:  [Ändra]  
 
I veckan uppenbarades varför jag bland mina gamla släktsaker har en hackkniv signerad Johan Bertram, Wyra Bruk , 1714. Har funderat ett antal år. Jo, Bertrams dotter gifte sig med en fältskär Olof Peter Göhle, vars dotter Maria Wilhelmina (1806 - 1877) i sin tur gifte sig med Gustaf Adolf Stockhaus .f 1792 i Nora och död 1878 i Västra Ryd, E. Gustaf Adolf var bror till Carl Petter S., min farmors morfar. Så min farmors mor Sohia Stockhaus f. 1826 har tydligen fått hackkniven från farbrodern.  
Att jag nyligen fann en bok om Wyra , eller som det nu hetr, Vira, hjälpte väl till och det som var bäst var B. Furtenbachs bok om släkten Göhle, utgiven 1961.  
Det framgår i Vira-boken att en likadan hackkniv finns på Nordiska Mus?et, dessa användes tydligen parvis.
 
Boken om Vira skrevs av landsantikvarien Alf Nordström och gavs ut av Stocholms läns kulturminnesråd. Men -den boken kände du kanske redan till, den har nog omnämnts i fler inlägg på Anbytarforum.