NULL Skriv ut sidan - Beckman

Anbytarforum

Titel: Beckman
Skrivet av: Marianne Fröding (Ruth) skrivet 2002-06-15, 16:31
Hej!
Har har inte gett upp mina försök att hitta födelseorten för Johan och Elias Beckman. Jag har funnit att de verkar ha samma flyttmönster, men jag har inget bevis på ATT de är släkt men en känsla. Jag har sökt igenom alla födelseböcker i östra Värmland men inget hittat. Som jag nämnt tidigare är namnet Elias inte riktigt gångbart i de trakterna. Det jag nu funderar på är om de klivit över gränsen och kommer från ett närliggande bruk utanför Värmland. Kan det finnas något runt Karlskoga-Örebro som börjar på Björ- eller Bjur ? Båda de inledningarna figurerar i vigselnotis för Johan(samt namnet Andersson) och i en Hfl i Nyed för Elias.
När jag studerat Smedskivan, så verkar det som ingen lyckats knyta ihop de Be(ä)ckman som finns där. Jag har inte cd-skivan Svenska Ortsnamn, så jag undrar om någon kan ge mig några namn och socknar jag kan söka vidare på. Tyvärr finns inte Örebro och Karlskoga-området på Genline, så jag måste låna från SVAR.Jag har varit på Arkivcentrum i Karlstad och kopierat de sidor i Släktnamnsregistret före 1801 där namnet Bäckman förekommer. Det är ett bra register för man får reda på sid.nr och i vilken volym man skall söka.
Jag har kopior från Vigsel, dödbok,Hfl och flyttlängder.Har ni någon fundering om era Bäckmän finns med så hör gärna av er!
ps/ I Bjurtjärn i Värmland finns inte Elias/ds
MVH/Marianne