NULL Skriv ut sidan - Bark

Anbytarforum

Titel: Bark
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2004-03-06, 21:57
Hej Jan, tack för det. Jag ska försöka revanchera mig med några av de uppgifter jag har och med mina egna tankar om Margareta och hennes familjeförhållanden.
 
På andra ställen har jag funnit följande texter angående Margereta Stensdotter:  
Gawell: ”Föddes i Västergötland, i Korsils härad  
och kom till Bergslagen med sin make och sin broder Swen Rytingh. Hon var sedan änka i 25 år och levde på allmosor fram till sin död. Hon blev 95 år och sägs ha fött 13 barn.“
Källan till det här har jag inte just nu till hands, förmodligen en dödsruna: ”Salig Jon Arvedssons i Geethyttan, född i Västergötland kotis (Kåkinds) härad och Kiörkefalla fs. Upkommen med sin man till Fahlun och Sven Rytingh som var hennes bror. Men icke lenghe där för______. Uthan sedan hennes man en tijd arbetat på nya kiörkan blef han kohlare vid Åhlshytta i Tuna fs. Dher dhe bodde i 18 år och allt sedan bott i samma fs i Geethyttan därh först i Högfors i 4 år. Varit änka i 25 år. Niutit allmosa medh dhe fattiga. Des ålder weet ingen wist. Uthan förmodas wara 95 åhr.”
 
Min teorie är att hon härstammade från Rytingsläkten i Västergötland, som förmodligen hade kommit till Sverige från Mecklenburg på slutet av 1300-talet eller början av 1440-talet. Det sista är en teorie till, som jag undersöker just nu både i Sverige och i Tyskland. Men jag saknar fortfarande 1-2 generationer, t.ex. mellan Bengt Olsson Rytings son Nils (se Raneke) och Margaretas far Sten.
 
Själv härstammar jag från Barksläkten i Skinnskatteberg på följande sätt (och du får ner linjen till min dotterdotter):
 
Lars Bark f. 24/10 1842 Schilån, Skinnskatteberg, d. 17.7.1883 Bjursjön.  
g.m. Johanna Charlotta Persdotter, f. 25.7.1847, Holmsjön
 
Barn bl.a. :
Johanna Amanda Bark född 1881 Bjursjön, dog 1914 Skinnskatteberg
g.m. Carl Henrik Karlsson, f. 1.3.1878 Borgfors, Skinnskatteberg, d. 25.7.1937 Skinnskatteberg
 
Barn bl.a.:
Carl Henning Karlsson, f. 13.11.1901 Skinnskatteberg, d. 21.9.1978 Köping
g.m. Svea Johansson, f. 1906, d. 1980
 
Barn bl.a.:
Gunnel Linnea Karlsson, f.3.2.1928 Riddarhyttan
g.m. Bengt Johan Simonsson, f. 2.10.1923 Grängesberg, d. 17.12.1983 Sacramento, CA
 
Barn bl.a.:
Samuel Bengt Sture Simonsson, f. 3.2.1949 Malå (AC)
g.m. Uta Roberta Werner, f. 28.2.1947 Schwerin (Mecklenburg)
 
Barn:
Sophia Simonsson f. 26.1.1978 Hamburg  
 
Lilian Simonsson f. 20.5.1975 Braunschweig
g.m. Hadrien Carr?  
 
Barn:
Carlota Simonsson-Carr?, f. 25.7.2003 Hamburg
 
Lasse Bark är känd i min familj som en ganska välkänd bygdespelman.Min mor kommer ihåg en visbok från sin barndom (numera tyvärr försvunnen) som började med texten: ”Mitt namn är Lasse Bark och dessa visor jag diktat haver”. Hon har t.o.m. träffat någon på Vasaorden i Kalifornien som kände till honom.
 
Jag har mer uppgifter också, om du är intresserad av det, men dina egna är ju av en imponerande fullständighet!.
 
Mvh
Samuel