NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2008
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2007-12-18, 06:39
Hejsan.
Jag har gjort ytterligare försök att hitta en väg för att bevisa vilka som var Anna Gretas föräldrar, dessvärre har det inte lyckats.. Det finns ju en hel del som tyder på att det är en felskrivning i födelselängden och att faderns namn bör vara Jonas PETERSSON Allard och inte Larsson. Det som pekar på detta är bland anat följande:
 
* Hustrun (Sara Hindriksdotter), alltså Anna Gretas ev. mor, är född på samma plats som Anna Greta (Rönneshytta i Lerbäck)
* Jonas Petersson Allard och Sara Hindriksdotter är åtminstånde bosatta i närheten av Lerbäck vid tiden för Anna Gretas födelse.
* Den uppgift ifrån Smedskivan 3 som säger att Jonas och Sara ska ha en dotter som heter Anna Greta född 1757-07-15 i Risinge den stämmer inte. Detta gör det ju möjligt att de istället är föräldrar till min Anna Greta.
* Anna Greta döper en av sina söner till Hindrik, vilket också skulle kunna peka på ett släktskap med Sara Hindriksdotter
* Jonas och Sara flyttar tillsammans med sina barn till Hällestad i Östergötland och Anna Greta stryks där ur husförhörslängden ungefär vid den tid som hon, enligt min uträkning, borde gifta sig med sin make Erik Lindgren
 
Så lite indicier fins ju men som sagt inga bevis, så om det är någon här som har någon pusselbit som skulle kunna pass in någonstans så hojta gärna till, även funderingar och idéer tas gärna emot..  
 
Mvh Mårten