NULL Skriv ut sidan - Arkivera till och med 15 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Arkivera till och med 15 mars, 2007
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2007-01-15, 15:52
Ja, jag har ju t.ex. haft några teorier/hypoteser som jag tyckt vara tänkbara/troliga, men ingen av dem har ju dessvärre hållit streck. Och jag har inte sett någon enda uppgift från någon annan forskare heller.  
 
Daniel A. förefaller ju redan vara gift när Godegård A:1 börjar (om det nu är där de gifter sig...), så vigselboken ger inga svar. Men hustrun lever ju när Daniel dör i december 1698. Vid hans begravning 1699 1/1 (nyårsdagen) begravs ju också en späd dotter. Men sedan verkar hustrun var försvunnen. Frågan är ju huruvida hon har gift om sig eller inte. Hon är definitivt inte lastgammal, och då brukar ju omgifte vara regel. Jag har gått igenom vigselboken efter 1699, och särskilt noterat dem som angivits som hustru, men utan resultat. Jag har haft några hypoteser, men de har som sagt kunnat falsifieras genom andra uppgifter.  
 
Till mitt försvar kan jag dock säga  att det är lite som att leta efter en nål i en höstack, när man inte ens vet hennes förnamn. Man tycker ju ändå, att någon av de äldsta sondöttrarna borde ha uppkallats efter henne, varför Maria eller Catharina synes vara de troligaste alternativen.