NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-05
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-10-04, 17:34
En annan uppgift i ovannämnda antavla förbryllar mig: Stämmer verkligen uppgiften att ana (V:20 mf fm m); Elisabeth Niklasdotter Cochois, dör 1704 i Skinnskatteberg (U)? [Ann-Britt Davidsson] står som källa.  
 
Skälen till att jag ställer mig något förvånande till uppgiften är av såväl temporär som geografisk art. Om hon nu (vilket anges ovan) gifter sig 1630 och får barn på 1630-talet måste hon ju även om hon inte är född så tidigt som det uppgivna året 1600 (troligen är hon 8-10 år yngre) i så fall vara uråldrig 1704. Inte ens något av hennes belagda barn lever ju längre vid denna tid. Viss fanns det ju även vid denna tid personer som uppnådde mycket hög ålder, det har vi flera exempel på, men här får jag en bestämd känsla av av att det är något som inte stämmer.  
 
Och varför skulle denna kvinna, som såvitt man kan se, under hela sitt och makens verksamma liv, varit knuten till bruken i norra Östergötland, främst Finspång, dö i Skinnskatteberg, som ligger i norra Västmanland, nära gränsen till Dalarna? Hade något av hennes barn eller barnbarn haft anknytning till Skinnskatteberg, hade det varit en annan sak, men jag kan inte se att detta är fallet. Och hade hon dött på något av bruken i södra Närke, som t.ex. Skyllberg, Dammen (numera Mariedamm) eller Finnåker, där släktingar bott, hade det heller inte varit så förvånande. Men Skinnskatteberg...? Nej, jag kan inte låta bli att finna det hela något långsökt.  
 
Ann-Britt eller Ove; Vad står egentligen i dödnotisen i Skinnskatteberg 1704? Kan ni verkligen bekräfta att den Elisabeth Cochois som dör där verkligen är Jacob Cardons hustru? Det troligaste, enligt min mening, är annars att Elisabeth har förväxlats med en yngre namne.
 
Denna misstanke förstärks (efter att jag skrivit ovannämnda rader) när jag nu ser i Vallonsläkter under 1600-talet av Kjell Lindblom, att den Elisabeth Cochois, som dör i Skinnskatteberg 1704 17/12, anges född ca 1625, gifter sig 1642 2/1 i Risinge sn, och troligen är brorsdotter till Jacob Cardons hustru. Elisabeth d.y. skulle (om denna identifiktion är riktig) i så fall vara ca 79 år vid sin död, bara det en hög ålder vid denna tid. Det står inte angivet i Vallonsläkter... vem hon gifter sig med 1642. Kanske hennes giftermål skulle kunna ge svaret på varför hon hamnar i Skinnskatteberg, något som även i detta fall annars föreföll lite långsökt.