NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-05
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-10-04, 10:50
Några kommentarer till ovanstående inlägg/antavlor:
 
Den Kerstin Bengtsdotter (V:18 mf ff m) Född 15... Död 1681 i Finspångs bruk (uppgiften har sedan länge florerat i diverse antavlor, bl.a. i SvA) som nämns ovan, är väl ändå inte belagd till namnet. Vad som framgår av dödboken är att ”Per Butes efterlefwerska ifrån Finspång” begravs 20/2 1681, och torde vara identisk med Pierre Allards hustru. Men något förnamn nämns/framgår inte. Namnet Kerstin Bengtsdotter har sannolikt felaktligen påförts genom förväxling med:
 
III:6 mf m Kerstin Bengtsdotter. Född omkring 1655 (Smedskivan 4). Begravd 1732-02-27 i Finspång, Risinge (E)
 
Eftersom man i de första generationerna av valloninvandrare så gott som uteslutande gifte sig inom vallonfamiljernas krets, får vi nog räkna med att Pierre Allards hustru hade ett betydligt mera franskklingande namn, dock dessvärre okänt för oss.  
 
Eftersom jag ovan nämns som källa [CFH] för bl.a. Jacob Cardon (V:19 mf fm f), d 1685 (bg 25/3) i Finspång, Risinge sn, och dennes hustru Elisabeth Cochois (V: 20 mf fm m), måste jag meddela att jag inte har angivit/förmedlat några födelseår för vare sig dem eller Elisabeths föräldrar. Jag har heller inte angivit Elisabeth som Niklasdotter. Dessa uppgifter måste komma från annat håll.