NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2001-03-09, 14:07
Björn!
Precisera gärna din fråga. Nestorskrönikan antas vara författad omkring 1110 av grottmunken Nestor stationerad i Kiev. Den behandlar världens historia från syndafloden fram till Nestors egen tid och betraktas allmänt som en propagandasktift för det framväxande Kiev-riket. Då detta är ett forum för genealogi och personhistoria så antar jag att det är krönikans trovärdighet på detta område du undrar över. Jag tror att den anses vara god. Om jag inte missminner mig så anses dock Ruriks bröder numer vara fiktiva och utgöra ett försök till förklaring av den rusiska bosättningsstrukturen på Nestors egen tid.
Krönikan finns sedan några år i svensk översättning; Gabriella Oxenstierna gav 1998 ut den på Brutus Östlings förlag. Läs den gärna paralellt med Pavel Doluchanovs bok The early Slavs : Eastern Europe from the initial settlement to the Kievan Rus från 1996. Vill minnas att han har en god redovisning av det arkeologiska och historiska forskningsläget i senare delen av boken.
 
Boris!
Gustav Olsson i Prästbacka hade flera gamla brev i sin ägo. Enl artikel i Bohusläningen 1955 3/12 innehade då en Fredrik Olsson (hans son?) i Kärra, Röra sn, ett brev daterat 1422 som tidigare varit i Gustavs ägo. Kanske kan man förutsätta att han då även innehade brevet från 1611? Det räknar upp ett antal äldre gårdsköp, varav ett ägde rum i kung Håkons sjätte regeringsår, dvs omkr 1360. I Kärra, postadress Henån, finns idag enl telefonkatalogen åtminstone tre personer med efternamnet Olsson. Om de är släkt med Fredrik ovan så vet de säkert var breven finns idag. Mitt råd är att ta kontakt med någon av dem.
 
mvh
Roger AJ