NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2001-03-09, 13:58
Dag!
Jag har noga följt denna diskussion, så ditt påstående att jag inte skulle ha förstått diskussionsämnet är närmast kränkande! Den sortens personangrepp betackar jag mig för i fortsättningen, Dag.  
 
Inte heller råder det någon prestigekamp, som du skriver, i alla fall inte i denna diskussion. Vad jag, i likhet med Jonas Kuschner, Kaj Janzon och Roger Axelsson, istället velat fästa din uppmärksamhet på, är att skall vi kunna hjälpa dig, så måste du kunna ge källhänvisningar till de uppgifter du serverar i denna diskussion, oavsett om det rör sig om sekundär- eller primärkällor. Det är i detta avseende som bevisbördan är din - även om det inte är du själv som forskat fram de påstådda anlinjerna och uppgifterna om dessa personer. Att du tycker att detta, inom all forskning accepterade krav, är absurt gör mig mycket förbryllad!  
 
Diskussionen här blir ganska meningslös, när vi inte vet vilka källor som använts. I exemplet med uppgiften som du funnit att Margareta Filipsdotter skall ha ägt jord i Risinge socken, så blir detta väldigt tydligt. När Kaj Janzon efterlyser källan och konstaterar att denna uppgift verkar tvivelaktig eftersom den är okänd för Det medeltida och Sverige (DMS) och Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF), så svarar du honom med ifrågasättande och påståenden som Det måste väl finnas uppgifter som inte är kända för DMS, stället för att upplysa varifrån uppgiften kommer. Är detta konstruktivt, Dag?
 
Jag har full förståelse för att det för den som inte är bevandrad i medeltidshistorisk forskning i allmänhet och medeltidsgenealogi i synnerhet, kan vara mycket svårt att avgöra vad som är tillförlitliga uppgifter, även om ett arbete innhåller källhänvisningar. Källhänvisningarna i sig är ju ingen garanti för att uppgifterna är sanna och att rätt slutsatser dragits av källmaterialet. Men de möjliggör i alla fall källkontroll, vilket i sin tur möjliggör diskussion och ibland rättelser av felaktigheter och missuppfattningar.  
 
Eftersom du verkar ha ett stort intresse för medeltidsgenealogi, så rekommenderar jag dig att inhandla första bandet av Äldre svenska frälseätter från Riddarhuset (3 häften à 200 kr eller totalt 500 kr för hela bandet), eller låna hem det till ditt kommunbibliotek. Där finner du det mesta som idag är känt för den medeltidshistoriska forskningen om flertalet av medeltidens högfrälse ätter. Dessutom får du till varje släkttabell en mängd käll- och litteraturhänvisningar, så att du själv har möjlighet att kontrollera var på personidentifieringar och släktskap bygger. I det tredje häftet, utgivet så sent som 1989, finns person- och ortregister till hela bandet, samt tillägg och rättelser till de två första häftena.
 
Slutligen, vad gäller din ursprungliga frågeställning om Margareta Filipsdotters härkomst, så kan du i ÄSF 1, s. 100, se att Kjell-Gunnar Lundholm, som författat släktartikeln om Håkan Tunasons ätt, skriver att Magnus Kristinassons änka hette Margareta. Vidare skriver han att denna Margareta MÖJLIGEN kan vara identisk med en viss Margareta Filipsdotter, som i sin tur sannolikt var dotter till Filip Ingevaldsson (Örnsparre). Förutsatt att inga nya, för mig okända rön framkommit ur det realtivt magra 1200- och 1300-talsmaterialet, så skulle i alla fall jag nöja mig med att i antavlan konstatera att Magnus Kristinassons hustru Margareta möjligen kan vara identisk med Filip Ingevaldssons sannolika dotter Margareta. Längre än så kommer man tyvärr inte och diskussion om Margareta Filipsdotters eventulla härstamning från Harlad Blåtand & Co blir då meningslös.    
 
M v h
Torsten Berglund