NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2001-03-09, 11:27
Jonas och Torsten! Ni vill tydligen agera vapendragare åt Kaj, och det är väl hyggligt av er. Men det hade varit mer konstruktivt om ni bidragit till diskussionen efter att ha läst de tidigare inläggen - för att förstå diskussionsämnet.  
Att hävda att bevisbördan är min blir absurt. Jag har absolut inte anfört några egna uppgifter eller källor som jag återfunnit eller dragit egna slutsatser utifrån dessa. Jag är totalt ointresserad av sådan prestigekamp som vissa forskare ägnar sig åt.  
Vad jag gjort är att försöka ställa frågor i detta diskussionsforum (liksom Björn o Boris ovan) om trovärdigheten av vissa källor och uppgifter med oklara källor, bl a antavlor på nätet. Jag tycker det borde vara en intressant diskussion, särskilt för dem som säger sig vilja hindra att felaktiga (eller osannolika) uppgifter sprids.
Att avfärda allt på nätet som inte har exakta källhänvisningar är ju synd. På Dis-sajten har jag hittat antavlor från flera hundra forskare, som jag sedan utbytt källhänvisningar med. Oerhört trevligt och effektivt, eftersom minst 99 procent av alla släktforskare gillar just sådant utbyte.
mvh Dag
PS. Risinge var ett stickspår, men de som är specialintresserade kan väl diskutera det ämnet under Östergötland eller kontakta uppgiftslämnaren Öjring, som jag nämnde ovan. DS