NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2001-03-07, 19:11
Hej Dag, det är bra att du förtydligar vilket ditt syfte är. Det underlättar kanske förståelsen för varför den här diskussionen har halkat iväg i en riktning som nog ingen av oss önskar egentligen.
 
En viktig förutsättning för att källvärdet av en uppgift ska kunna diskuteras är dock att källan anges i diskussionen. Hur ska man annars kunna värdera de medeltida antavlor som finns bl a på nätet? Jag har ju fortfarande efter alla dessa inlägg inte mer än en vag aning om vilka källor du åsyftar.
 
Du har måhända aldrig funderat över att det också kan uppfattas som mindre konstruktivt om man flera gånger ombeds att precisera sig gällande vilka källor man menar, men ändå låter bli att göra det?
 
Om du bara upplyser oss andra om vilka källor dina uppgifter kommer ifrån, förutom ÄSF, så är jag helt säker på att du kommer att få de bekräftelser, dementier och kommentarer från seriösa forskare som du efterfrågar. Anledningen till att jag tjatar om ÄSF är helt enkelt att det är ett gediget historievetenskapligt verk och  i de flesta fall nog den bästa källan för de uppgifter du söker.
 
En poäng jag försökte få fram är för övrigt den att det primärt är just källor som borde diskuteras under denna rubrik, snarare än genealogiska spörsmål gällande släkter och personer. Det finns alltså möjligen andra mer lämpliga rubriker för dina frågor.
 
Hur som helst Dag, jag är övertygad om att du är genuint intresserad av att få svar på dina frågor och jag försäkrar att jag själv är seriöst intresserad av källorna till uppgifterna om Risinge. Jag vill därför i min tur, i all ödmjukhet, be dig att ange källan eller källorna för den uppgiften. Därmed kan vi kanske lämna denna metadebatt och i stället ägna oss åt litet mera konkreta och konstruktiva övningar, såsom bedömningar av olika medeltida och senare källors användbarhet t ex.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon