NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-10
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2001-03-07, 09:16
Hej Dag,
 
Kjell-Gunnar Lundholm tar mycket riktigt i sin artikel om Håkan Tunasons ätt i ÄSF (s 96 ff) upp sex barn till Tune. Någon hänvisning till din farbror har dock inte Lundholm vad jag kan se.
 
Jag vill åter en gång erinra om att rubriken för denna diskussion är Källor i medeltidsforskningen.
 
Det intressantaste med ditt senaste inlägg inlägg är därför kanske just att du inte anger några källor (med undantag för farbror Nils, en i släktforksarkretsar inte alldeles okänd person). I övrigt får man nöja sig med att dina uppgifter är upplysningar jag hittat. Typisk är ditt svar på Rogers fråga om årtalet 1247 en uppgift ... utan källangivelse. En uppgift var då?  
 
Att Gregers Birgersson bytte till sig Ängsö mot Baldastad är ingen nyhet. Det är bara att läsa innantill i ÄSF, sid 42. Jag skall dock göra ett försök till att försöka få till en konstruktiv diskussion med dig enligt rubrikens ämnesanvisning Källor i medeltidsforskningen och ställer därför frågan: i vilken källa har du hittat uppgiften om godsen i Risinge?
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon