NULL Skriv ut sidan - Kunde en hustru vara änka

Anbytarforum

Titel: Kunde en hustru vara änka
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2005-05-31, 15:22
Eftersom hustru är ett epitet som användes om såväl gifta kvinnor som änkor, fanns det ett motsvarande latinskt epitet som användes som ordet hustru, eller hade man en tydlig skillnad mellan hustru och änka i val av epitet?
 
Frågan dök upp då jag gick igenom skattelängder för en socken i Hälsingland under andra hälften av 1500-talet. Vissa år kallas alla kvinnor vidua, som i medeltidslatinska lexikon översätts änka, andra år kallas de hustru. Eftersom jag har sett exempel som tyder på att en kvinna som skrivs i tiondelängden faktiskt inte alltid var änka, undrar jag vad prästen skulle ha skrivit om han använt ett latinskt ord för hustru. I klassiskt latin betyder ju vidua änka eller ogift, ensam levande kvinna, dvs. det skulle kunna motsvara det svenska bruket av epitetet hustru.
 
Av naturliga skäl är de kvinnor som låter upprätta handlingar änkor under medeltiden, eftersom det nästan enbart rör sig om juridiska handlingar som bevarats. Det kan vara annorlunda i 1500-talets skattelängder, som åtminstone för det område jag studerat verkar flexibla då det gäller vilka de registrerar för ett hemman jämfört med 1600-talet; det viktiga var den skatt som hemmanet erlade, inte vem som skrevs för det.
 
Jag är medveten om att 1500-talets latin kan skilja sig från medeltidslatinet.
 
Jag diskuterade detta för tiotal år sedan med Eva Odelman (ansvarig för Glossarium till medeltidslatinet i Sverige), men hon sade att hon inte kunde ge något bestämt svar. Har någon av er stött på några uppgifter som kan ge ledning?