NULL Skriv ut sidan - Korsriddare

Anbytarforum

Titel: Korsriddare
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2006-01-15, 17:33
Hej!
 
För det första heter jag inte Ralph med ph utan Ralf med f!!!
 
Den Adliga ätten, Natt och Dag, nr 13 är mycket riktigt känd sedan året 1280. Den äldste kände stamfadern är riddaren Nils Sigridsson (Natt och Dag). Östgöta lagmannen Bengt meddelar nämligen den 11 maj 1280 åt Ydreborna, att han upplåtit Konungens och häradets hemman Ringshult i Torpa socken i Östergötlands län till riddaren Nils Sigridsson (Natt och Dag). (DS 700):
 
Benedictus ligifer osgot. omnibus ydhre jnhabitantibus jn domino salutem sempiternam. vniuersitatj vestre notum facimus per presentes nos, predium jn rinxhulth. domino regi & totj prouinie attinens. domino nicholao sigrid?son concedimus jncolendum jn cuius Rej testimonium sigillum nostrum presentibus duximus apponendum Actum anno domini M?. CC?.LXXX?. apud k?tilstadh quinto ydus Maii.
 
Den äldste kände stamfader på svärdssidan för den Grevliga ätten, Bielke, nr 29 är riddaren Ture Kettilsson (Bielke). Han omnämns för första gången år 1283. Med andra ord tre år efter det att Nils Sigridsson (Natt och Dag) omnämnts i källorna. Släkten Bielke är således källmässigt endast 3 år yngre än Natt och Dag. Ture Kettilsson (Bielke) var son till en man som hette Kettil och som levde under 1200-talet. Mer än så anser jag personligen att att vi inte med full säkerhet känner till om Kettil.
 
I övrigt är jag av samma åsikt som Kaj. Vad har du för konkreta bevis i källorna som verkligen visar med säkerhet att Kettil från 1200-talet är identisk med Kettil Petersson som omnämns 1266 och 1268? Du skriver som Kaj mycket riktigt ovan påpekar: Den bild som framkommer i denna utredning är att Kettil Petersson med stor sannolikhet är Bielkeättens stamfar. Väntar ivrigt på svar...