NULL Skriv ut sidan - Danmark

Anbytarforum

Titel: Danmark
Skrivet av: John Winblad von Walter skrivet 2001-03-02, 01:50
Hej Sigurd!
 
Danmarks Adels Aarbog XLIX (1932) ser ut ha en stor utredning över ätten von Schack på sidor 3-113.  Min gissning är att utredningen skall uppvisa även generationer tidigare än 1550.  Tyvärr att jag har inte Aarbogen för 1932 nära till hands här i Minnesota; biblioteket här bara har åren från till 1930.  Danmarks Adels Aarbog serien troligen hittades vid bättre biblioteken i Sverige.  Von Schack också stavades von Shack.
 
Enligt Dansk Biografisk Lexikon XXI (1941) ätten von Schack är en vidspredd nordtysk adelsätt
med flera grenar invandrade till Danmark i militär tjänst.  Äldst känd släktmedlem är Skaccus de Bardewic från norrväst om Luneberg i Tyskland, nämnd i 1162.  Kanske är han samma person som Schacco de Ertenberg, nämnd 1169 och (bedstefader?) till Henrik I von Schack, nämnd 1211 och 1237 till Gultzow och Lauenberg i Tyskland.
 
Henrik I von Schacks sonssons söner var Herman, nämnd 1301 och 1335, och Johan till Gultzow, nämnd 1319 och 1335, som då har delat släkten i två huvudlinjer för senare seklar.
 
Det är också en Pommern linje om släkten von Schack som har ursprung med Riddaren Zsachow, soms ättling ser ut vara Jurgen Schack till Prillwitz, nämnd 1450.  Pommerns anknytningen till Henrik I von Schacks linje är okänd.
 
Jag själv har bland min anor Ulrik von Shack (f. ca 1505?) till husen Gultzow, Wasendal, och Wendewisch, troligen alla i Mecklenburg i Tyskland.  Ulriks dotter, Margareta von Shack var gift med Samson Jurgensson von Blucher till Waschow och Wibendorff i Mecklenburg.  Samsons dotter var Anna Catharina von Blucher, till husen Washow och Lesen i Mecklenburg, som var gift med Jurgen Sperling till Rubow och Zernsdorff.  Det var deras söner, Henrik och Caspar Sperling, som kom i Svensk militär tjänst och som då kom ha ättlingar i Sverige.
 
Ulrik von Shack till Gultzow kanske kan vara en ättling till Johan von Schack till Gultzow, men till nu har jag inte hittat en god och pålitlig släktbok eller antavla, eller bevis och källor att stödja dessa hypotes.  Jag också behöver att hitta Danmarks Adela Aarbog för året 1932....
 
Hoppas du kan förstå min självlärt Svenska.
 
John Winblad von Walter
Chanhassen, Minnesota, USA