NULL Skriv ut sidan - Tawast

Anbytarforum

Titel: Tawast
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-11-30, 13:03
Eureka! Jag skulle ha hållt fast vid hugskottet att Olof Jönsson och Olof Tavast var svågrar. Om man utgår från hypotesen att Olof Tavast är stamfader för släkten Tavast och far till sönerna Nils, Magnus och Lars, och att en syster till honom var gift med Olof Jönsson, och mor till Jöns, så uppfylls randvillkoren  baserade på  alla de ovan nämnda dispensansökningarna (88,153,291,304,409).
 
Jöns Olofsson ärvde då Alasjoki efter sin far, Olof Jönsson , vilket gods  han skiftade med sin kusin, biskop Magnus år 1439, då biskopen betalade gods inköpta av Jöns i Pargas [FMU 2268]. Biskopen upplät därefter besittningsrätten till sitt avlingegods, Alasjoki, till brodern Lars Olofsson.
 
Att Olof Tavast var gift med Karin (Larsdotter) Fincke, styrks av  att Nils Tavast år 1411 skiftar gods med sin, av mig postulerade, kusin Kristina (Eskilsdotter)  Fincke, då Kristina med sin make Mårten Djäken får Melola by (Mierola?) i Hattula och Nils får Kristinas och hennes sons, Olof (Hartvigsson) Flög, del av  Porkala sätesgård i Lampis [FMU 1348]. Porkala ärvdes sedan av Nils son, riddaren Olof Nilsson (Tavast).
 
Vad gäller Olofs Tavasts, av mig postulerade, äktenskap med Karin Fincke, skriver Anthoni: ”Såsom tidigare nämnts peka vissa indicier på att Olof Tavasts maka tillhörde en släkt Fincke” med följande fotnot: ”Att makan ej kan ha varit närbesläktad med den av Bo Jonsson med frälse begåvade Fincke, visas av att Olof Tavasts sondotter (Karin Nilsdotter, min anm.) var gift med en ättling till denne (Gödick Fincke, min anm.)[Anthoni(1970):168].  Gödick och Karin var i detta scenario släkt i tredje led efter Laurens Fincke.  Se släkttavlan för släkten   vilken fortfarande är aktuell, förutom att  Olof Tavasts patronymikon är okänt, men troligare Nilsson än Jönson, och att Jöns inte är en son till Olof Tavast, och att Gödick Henriksson Fincke är sonson till Eskil Fincke d.ä. i detta scenario, vilket kan ifrågasättas. Det förefaller trots allt mer sannolikt att Gödick Henriksson de facto är sonson till Gödeke Fincke d.ä.
 
Ett släktskap i tredje ledet ser jag i sig inte som ett hinder för ett äktenskap under 1400-talets första decennier, då pesten härjade Finland. Lika medveten om att detta var en synd, var man att man kunde få syndernas förlåtelse av Påven. I var sjunde dispensansökan för släktskap inom förbjudna led, dokumenterade i boken Auctoritate Papae, så hade förlovning eller äktenskap ingåtts trots att man kände till sitt släktskap...
 
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-11-30 13:57)