NULL Skriv ut sidan - Svinhuvud (Kopparbergsätten)

Anbytarforum

Titel: Svinhuvud (Kopparbergsätten)
Skrivet av: Leif Lundin skrivet 2014-10-28, 17:58
Har gjort en upptäckt som får det att kittla lite extra i vikinga-generna hos de flesta av oss Svinhufvud entusiaster.
( Jag har skrivit lite om detta senaste dagarna under: introducerad adel / Svinhuvud av Qvalstad, men skriver lite här också för att fler ska kunna ta del av detta. Bifogar länkar nedan. )
 
Finns det kanske trots allt en koppling till Norge och kämpen Sigurdr Svinahöfde i Kvennvågastrand?
 
När jag försökte lokalisera orten där denne Svinahöfde bodde så hamnade jag ganska snabbt på ön och socknen Svanöy i Norge med hjälp av de skriftliga källorna. Jag häpnade över vad jag fick se när jag tittade på kartan!
( Är inte 100% säker på om han bodde på ön eller om han bodde på den  motsatta/södra om sundet vid nuvarande Stavestrand eftersom källorna jag hittat är lite tvetydiga. Det känns i alla fall som om den säkraste och mest logiska platsen skulle vara på Svanöy om man nu var en kämpe som låg i konflikt med många andra vikingar.)
 
Nu vet jag inte om det här är någon nyhet ( informera mig i sådana fall ) eftersom jag inte är så beläst i alla utredningar som gjorts angående denna släkt, men vill i alla fall belysa följande faktum så att andra kan ta del av det.
 
Där stod det: Kvalstad på den mest misstänkta platsen på ön där denne Sigurdr eventuellt har bott. I viken finns dessutom en ö med namnet Högholmen.   Tanken infinner sig snabbt. Kan detta vara platsen för Sigurdrs gravhög?
 
Kvalstad är inte precis det vanligaste ortnamnet i Norden. Det här är ju nästan för bra för att bara vara en slump tänkte jag. Kan det verkligen vara en slump att även godset i Östuna och den senare adlade (1627) Jöns Persson Svinhuvud av Qvalstad (1581-1636) som bodde på detta säteri har detta namn?
Visste de kanske om något på den tiden om ättens historia som vi inte vet idag?  
Släktarkivet på denna gård förstördes tyvärr vid en stor brand på gården för längesedan, vilket jag också skrivit om under Svinhuvud av Qvalstad  
 
Jag satte förstås genast igång att spåra säterinamnet Qvalstad i Östuna så långt bak i tiden jag bara kunde.  
 
Fortsättning följer... ( när jag letat fram min gamla dokumentation av det hela ).  
 
Kartlänk till Svanöy : http://mapcarta.com/18643764
 
Länk till mina inlägg om ovanstående under Svinhuvud av Qvalstad:
 
 
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=1365024#POST1365 024
 
Mvh / Leif Lundin