NULL Skriv ut sidan - Sture

Anbytarforum

Titel: Sture
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2009-02-23, 22:38
Birgitta, Jag råkade få syn på ditt inlägg och kände igen åtminstone några namn. Har tyvärr inte tid att rota mera i detta (heller) just nu men här får du det jag kunde komma på direkt med reservation för att uppgifterna bygger på en halvtimmes bläddring i diverse anteckningar och litteratur.
 
Peder Svensson till Malmö är känd och var gift med en Märta som var syster till fogden Björn Soop (nämnd 1474-79). Deras dotter Sigrid gifte sig med Harald Jeppesson och Birgitta Haraldsdotter sedan med Knut Ulfsson [SBL band 32 s 669], vilket stämmer med släkttavlan.
 
Jag erinrade mig också att Peder Svensson var en av arvingarna efter Märta Lydekadotter (Stralendorp) [DMS 1:3 s 263] men varför han var det det har jag glömt om jag någonsin känt till det. Återkommer eventuellt om detta vid något senare tillfälle.
 
Peter Svenssons dotter Ingeborg var gift med Lasse Karlsson (Björnlår) [ÄSF I:1 s 19], så det stämmer också.
 
Anund Gustafsson Sture? Ja, den enda Anund (Gustafsson) Sture jag omedelbart kan komma på tillhörde den stureätt som förde tre sjöblad i vapnet men han dog ogift och barnlös i Stockholm 12/6 1463 [PHT 1920 s 104]. Han passar inte heller in i kronologin här. Det finns en Anund Sture som tidsmässigt skulle kunna passa något bättre, fast ändå inte så bra (lite för tidig). Han levde ännu 1360 men omnämns som död 12 december 1361 [DS 6556]. Mig veterligt är dock inte hans patronymikon känt. Om Peder Svenssons far har jag inga anteckningar.
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 23 februari, 2009)