NULL Skriv ut sidan - Stensböleätten

Anbytarforum

Titel: Stensböleätten
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2011-09-04, 18:59
I mitt inlägg den 10 nov. 2010 skrev jag ”I det här fallet tror jag faktiskt att Anthoni kan ha dragit fel slutsats”. Vad jag ifrågasatte var att Anders Jönsson skulle varit måg till Peder Hornhus, då han bevisligen var måg till Anders hustru Christina Pedersdotter.
 
Sedan dess har jag insett att relationerna mellan frälsesläkterna i Finland var mycket mer komplexa än jag anade då - det var i det här fallet inte en fråga om antingen eller, utan både och. Christina Pedersdotter Svärd var mycket riktigt svägerska till Peder Hornhus, då han var gift med en syster till henne, och Anders Jönsson var en svåger till Peder i sitt första gifte!
 
Inte nog med detta, Anders Jönsson var sannolikt halvbror till Christinas broders, Olof Svärd, hustru Elin Jönsdotter!
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/335072.jpg)
 
Anders bör ha gift sig med Peder Hornhus syster omkring 1420, och fått en son Isak Andersson, vilken 1446, enl. Anthoni, ger biskopen sitt i Hov (Kimito) f. 60 mk, ärvt efter Riddaren Nils Olofsson. Tjugotre år tidigare gjorde Henrik Hornhus ett arvsavtal med sin svärmor rörande bl.a Hov [FMU 1714]. Isaks arv har sannolikt varit på mödernet, efter hans mormors mor, syster till Nils Olofsson.
 
Omkring 1425 har uppenbarligen inte bara Christinas make Björn Salvesson avlidit, utan också Anders hustru n.n. Hannusdotter (Hornhus). Med den tidens logik var det ganska självklart att änklingen Anders, Peders svåger, gifte sig Peders svägerska, änkan Christina Pedersotter (Svärd)!