NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 juni, 2011
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2011-05-16, 10:49
Ole, Insikten att man ibland rett og slett kan ha feil är nödvändig att ha med sig i bagaget när man sysslar med medeltidsforskning. Det är kanske därför jag har en aning svårt att hålla med när du skriver att er det lett å skjøna hur det förhåller sig med sigilleringarna och deras orsaker  
 
När det gäller medeltiden har vi sällan en källmaterialsituation som tillåter tvärsäkra slutsatser. En del saker kan vi yttra oss om med säkerhet men ofta får vi nöja oss med sannolikhet av olika grader.
 
Som du mycket väl vet uppträder Nils Magnusson (stolpe) redan 1374 som sigillvittne till Ramborg Knutsdotters testamente. Den säkra slutsats man kan dra av det är att Nils tillhör den krets av personer som förväntar sig bli indragna i arvskiftet efter henne som direkta arvingar eller genom sina äktenskap. Eftersom Gerhard Snakenborg senast 1382 gifter sig med Nils Magnussons dotter som är nästa led i arvsordningen blir Gerhard aktuell som medsigillant till 1385 års brev.
 
Det är helt riktigt att Gerhard även kommer in i arvslinjen efter Birgittas syster Katarina, eftersom han efter sin första hustrus död gifte om sig med Katarinas dotterdotter Kristina Bengtsdotter (Bielke). Men det är inte arvet efter Katarina vi diskuterar här, utan (än en gång) arvet efter Ramborg Knutsdotter.
 
Huvudproblemet med din hypotes är att den inte kan förklara varför någon Snakenborg skulle ha sigillerat för den Ramborg Knutsdotter som vi diskuterar här, eftersom det inte finns någon kvinna med det namnet i arvslinjen efter den heliga Birgitta eller hennes syster Katarina.
 
Jag tror mig förstå att du tänker på Knut Algotssons utomäktenskapliga dotter Ramborg som du under många år i diskussionen om den heliga Birgitta har försökt göra till hennes dotterdotter. Men som flera forskare har visat i den tråden är även din (egentligen Sigleif Engens) hypotes om den saken felaktig.  
 
Eftersom Knuts utomäktenskapliga dotter dessutom med säkerhet inte är identisk med den Ramborg Knutsdotter som diskuteras här, finns det ingen anledning att överföra diskussionen om Engens Birgitta-hypotes till den här tråden.
 
(Meddelandet ändrat av Kaj 2011-05-16 11:03)