NULL Skriv ut sidan - Sluk

Anbytarforum

Titel: Sluk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-10-21, 00:40
I mitt inlägg den 19:e skrev jag ” Nils Gregersson Garp och hans hustru Katarina Henriksdotter Danske var släkt i 5:e och 7:e led efter Måns Sigurdsson Byskalle. När de gifte sig fick de dispens för släktskap i 3:e och 4:e led. Det ligger ingen konflikt i detta, tvärtom, det stöder hypotesen - i de fall jag har lyckats kartlägga filiationer för dispensansökningar i Finland på senmedeltiden, så har de flesta varit släkt på flera än ett sätt när man går bakåt i generationerna, bortom den fjärde. Det är snarast regel än undantag, och är ett resultat av de täta släktklustren.
 
Jag har nu sannolikt lyckats identifiera vem som var deras gemensamme ana i 3:e resp. 4:e led, nämligen Jakob Nilsson Skelghe.
 
Hur kom jag då fram till detta?  Jo, genom att försöka fylla den första luckan i Nils Gregerssons  antavla , d.v.s. vem hans okända farmor var, riksrådet Jöns Anderssons hustru.  
 
Utgångspunkten var dels antagandet att deras son Jakob, var namngiven efter hennes far, och dels att hon skulle tillhöra en släkt med ungefär samma status som Jöns Andersons. Jag sökte alltså i min databas efter en Jakob som levde i rätt tidsperiod, och med respektabla anor. Svaret blev entydigt, Jakob Nilsson Skelghe -  hans fars morfar var lagmannen i Finland, Jakob Andrisson (Kalen) de Kumo, som levde under första halvan av 1300-talet, och är en av anfäderna till de flesta finska frälsesläkterna.
 
När jag testade denna ansats så blev utslaget släktskap i 3:e och 4:e led, vilket har ett starkt bevisvärde. Jag kommer att utgå från att detta är 'sant', så länge jag själv, eller någon annan, inte hittar något som stjälper postulatet.
 
Intressant är, att även i sitt första äktenskap, med Margareta Magnusdotter Fleming, var Nils Gregersson släkt med sin hustru i 3:e respektive 4:e led.