NULL Skriv ut sidan - Sluk

Anbytarforum

Titel: Sluk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-11-17, 23:13
Ytterligare stöd för att Anna Torkilsdotter (svanhals) var en dotter till Torkil Nilsson (Sluk) i hans andra, av mig postulerade, äktenskap med en syster till Jöns Ingonen (svanhals), får man om man utgår från konceptet geografiska släktkluster.
 
År 1451, tillbyter Anna Torkilsdotters son, Jöns Hansson, Nådendal 3 st. i Mahittula i Reso [FMU 2891]. Inom en omkrets av ett par kilometer kring Mahittula finner man bl.a Kerttula och Kempila,vilka båda såldes år 1432 till biskopen av Jöns Ingonen [FMU 2049] - av mig postulerad morbror till Anna Torkilsdotter.
 
Går man ca 1 mil österut från Mahittula, så kommer man till Sauvala i Lundo, där man hittar Anna Torkilsdotters, av mig postulerade halvbror, Nils Torkilsson (Sluk). Lägger man därtill att det är knappa milen till Villilä i Masko, som gett namn till Hannus van Arstens ätt, vilket gods han sannolikt erhöll i sitt gifte med Anna Torkilsdotter i hennes andra äktenskap [Anthoni (1970):112].  Villilä var troligen en morgongåva till Anna T. av hennes förste make, Matts [FMU 2727].
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-11-17 23:56)
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-11-18 00:00)