NULL Skriv ut sidan - Sluk

Anbytarforum

Titel: Sluk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-10-22, 15:49
I mitten av februari 2012 hade jag en dialog med Tapio Vähäkangas rörande bl.a. Anna Torkilsdotters släkttillhörighet, då han inte delade min hypotes att Anna var dotter till Torkil Nilsson (Sluk), utan i stället till Torkil Byting, underlagsman i Satakunta 1378.
 
TV:s slutsats baserades på en urkund [FMU 2451], avseende en försäljning av gods till Nådendals kloster. Säljare är väpnaren Henrik med hustrun Ingeborg, Claus Bytings dotter. Det väsentliga avsnittet i urkunden var följande: Oc jac Jngeborgh, Clauus Bytings dotther, for:da Hænriks hustrv, bedher beskedelighen man Jönis Hansson aff wapn j Willela, min nestha frenda, ath han henghe sit insigle vppa mina weghna for thetta breff, mædhen jac ey selff jnsigle haffuer.  
 
Då Jöns Hansson var son till Anna Torkilsdotter, drog TV slutsatsen att Anna var dotter till Claus Bytings, av TV postulerade, far, Torkil Byting. Därmed skulle Jöns Hansson vara en kusin till Ingeborg, och därigenom hennes ' nestha frenda'. En slutsats som jag inte 'fullt ut' accepterade.
 
Jag konstaterade dock, att ” Problemet med båda våra hypoteser är att Anna Torkilsdotter ägde ett vapen, i sigillet tolkat som en svanhals(?). Jag har själv inte lyckats hitta någon förklaringsmodell som stämmer med mitt scenario. Vad gäller TV:s, så borde Ingeborg Clausdotter ha haft samma sigill som Anna Torkilsdotter, efter sin farfar, men enligt diplomet så äger hon inget sigill.”
 
Sedan dess har jag funnit att antagandet att Anna var dotter till Torkil Nilsson (Sluk) och därmed syster, eller snarare halvsyster, till bröderna Jöns och Nils, fungerat som en mycket potent förklaringsmodell..
 
Redan i mitt inlägg 9:e oktober 2012 fanns Anna med i en mycket summarisk stamtavla för Torkil Nilsson. Bilden är fortfarande aktuell, så när som på ett rent slarvfel - ett led har 'slarvats bort' mellan Karin Larsdotter och Elin Torstensdotter.  Karins dotter Brita var gift med Henrik Spåre och mor till Torsten Henriksson till Autis, som var gift med Barbro Olofsdotter (Wildeman) och far till Elin Torstensdotter.
 
I de flesta fall när jag haft en avvikande hypotes från tidigare forskares, så har det berott på att dessa nästan alltid utgått från släktskap på fädernet. Så ock i det här fallet. Jag tror nämligen att Anna var dotter till Torkil Nilsson (Sluk) i ett andra äktenskap med en syster till Jöns Ingonen (svanhals),och dotterdotter till Inge de Remalum (Reso), och då släkten Sluk inte förde ett eget vapen så tog Anna moderns vapen.
 
Ett visst stöd för detta fås bl.a av  en urkund [FMU 2727] vilken gäller en gåva av Anna Torkilsdotter till Nådendal och Masko kyrka, i vilken 1:e sigillant är riddaren Henrik Klasson Djäkn och 2.e sigillant hennes son Jöns Hansson. Henrik Klasson var ju gift med en avkomma till Inge de Remalum, Lucia Olofsdotter Skelghe, vilken fått sitt namn efter sin mormor, Lucia Jönsdotter - Anna Torkilsdotters postulerade kusin.
 
Ett starkt stöd fås av en urkund [FMU 2109], i vilken Jöns Ingonens arvingar meddelar Åbo domkyrka skötning på gods i Reso socken, vilka bemälde Jöns försålt åt domkyrkan.  Som 1:e faste finner man borgmästaren i Åbo,  Jöns Nilsson (Sluk), brorson till Anna Torkilsdotter.
 
Ett mycket  starkt stöd fås av en urkund [FMU 2590] i vilken Staffan i Voivala med sin hustrus samtycke byter jord med  Nådendals kloster. Staffans hustru var dotter till Nils Torkilsson (Sluk), och därmed Annas brorsdotter.  Först bland  'dondamännen' efter Nådendals representant, finner man  väpnaren Jöns Hansson av Villilä - Anna Torkilsdotters son, därefter i tur och ordning,  ”Niclis aff Sawla, Jösse Niclisson och Olaff Niclisson aff Kahalioke” , d.v.s. Nils Torkilsson (Sluk), Staffans svärfar, och två av hans svågrar.
 
Med utgångspunkt från att Anna de facto var dotter till Torkil Nilsson (Sluk), och att Ingeborg Clausdotters mor var dotter till Hans van Arsten och Anna Torkilsdotter, så var Ingeborgs näste frände, ”Jönis Hansson aff wapn j Willela”, hennes morbror, vilket känns  mer sannolikt än kusin. I andra sammanhang har jag kunnat konstatera att med näste frände, avsågs den manlige släkting i föregående generation, som i princip kunde agera som förmyndare för den berörda personen.
 
Vad gäller 'problemet' med att Ingeborg Clausdotter inte hade ett sigill, så är det desto märkligare att hennes morbror, Jöns,  vid alla kända tillfällen, använde sin fars Hans van Arssens (Arstens) sigill...
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-10-22 16:00)