NULL Skriv ut sidan - Sluk

Anbytarforum

Titel: Sluk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-09-01, 12:47
När man befinner sig i släktforskningens 'tassemarker', så kan man endast arbeta med hypoteser, en situation som är välbekant för forskare inom många discipliner. Sanningen kan man aldrig hävda att man hittat, men väl den mest troliga hypotesen - d.v.s. den som uppfyller alla hittills kända 'randvillkor'.  När man tillsynes är ensam om att fokusera på ett visst forskningsområde, så får man själv se till att identifiera så många randvillkor som möjligt, för att testa sina egna hypoteser.
 
Tack vare boken Auctoritate Papae, så har man som amatör fått tillgång till ett antal entydigt definierade kriterier för att testa uppställda hypoteser om släktrelationer på (sen-)medeltiden.
 
Inom mitt specialintresse, släkten Sluk, så har jag länge brottats med att tolka innehållet i petition n250, vilken avser dispens för äktenskapshinder mellan Olof Johansson och Anna Eriksdotter. Det rör sig alltså om Olof Jönsson (Sluk?) till Jutikkala och Lahis (fyra ollon) och Anna Eriksdotter (Bidz), vilka önskar gifta sig, ,men är relaterade till 3:e och 4:e graden avseende blodsband, och dessutom till  2:a och 4:e graden avseende affinitet. (Den engelska översättningen är tyvärr felaktig..)
 
I en 'revision' av filiationerna för Olof Jönsson resp. Anna Bidz, så stötte jag på en bild jag gjorde för ca tre år sedan - vilken jag har lagt in under rubriken Kosbolstad-släkten (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=66967) - vilken pekar  på en möjlig koppling mellan Olof Andersson i Kodbolstad,  Olof Jönssons morfar,  och Jakob Abrahamsson Djäkn, baserat dels på vapnen, och dels på släktklustret i sig.
 
Känt är att Anna Bidz farfars far Kort Bidz var gift med Kristina Magnusdotter (dotter  till Magnus Uddolfsson och Maria Knutsdotter) och att Kristina i ett tidigare äktenskap varit gift med Jakob Djäkn [ÄSF I:119]. Ett blodsband mellan Jakob Djäkn och Olof Andersson skulle definitivt skapa ett hinder av 3:e graden på Annas sida , för ett äktenskap mellan henne och Olof Jönsson. För att få ett hinder på Olofs sida krävs en nivå mellan hans morfar, Olof Andersson och Kristina Magnusdotter. Den enda lösningen på detta 'ekvationssystem' är att Olofs morföräldrar var Jakob Abrahamsson och Kristina Magnusdotter!
 
Den gemensamma anan för Olof Jönsson (Sluk) och Anna Bidz, var alltså Kristina Magnusdotter (oxpanna), vilket ger resultatet blodsband av 3:e och 4:e graden (VSB)
 
Kristina Magnusdotter två äktenskap genererade affinitet av 4:e graden för Anna (och 5:e graden för Olov, vilket ionte krävde dispens). Olof Jönsson hade i ett första äktenskap varit gift med en dotter till Klas Bidz, och därmed kusin till Anna, vilket resulterar i affinitet av 2:a graden (VSB).
 
Ytterligare stöd för att släktklustret är någorlunda korrekt, får man av att Kristina Magnusdotters styvfar var Anders Nilsson (båt), och hans son Ture Andersson (båt) hennes halvbror. Denne Ture var gift med Ragnhild Nilsdotter till Böle, en styvdotter till Jöns Torkilsson (Sluk) i Kimito. Olof Jönsson farfar!
Om ngn undrar så står VSB för ett matematiskt uttryck: Vilket Skulle Bevisas..