NULL Skriv ut sidan - Sigge Brun

Anbytarforum

Titel: Sigge Brun
Skrivet av: Per-Åke Borssén skrivet 2004-10-29, 19:28
Med anledning av Kaj Jonzons besynnerliga uttalande om min person, vill jag ännu en gång, trots mitt tidigare beslut att avsluta denna diskussion, belysa min syn på diskussionen i den nu uppkomna situationen.
 
Min  avsikt har varit, att med mina inlägg  undersöka Sigge Bruns relation till Sandbroätten och då speciellt till Olof Styrbjörnsson. Den som läst mina tidigare inlägg kan klart se att jag nogsamt läst den text som Sigurd Rahmqvist skrivit i ämnet. Den texten har jag utgått ifrån och har hänvisat till.
 
Detta är alltså läget:
 
A. - Att Sigge Brun är befryndad med Nils Petersson genom gifte med dennes dotter Birgitta är allmänt känt. 
B. - Att Nils Petersson är befryndad med Sandbroätten har Rahmqvist fastslagit. 
C. - Nils Petersson relation till denna ätt är däremot oklar. 
 Rahmqvist 'försiktiga slutsats' är att det är tänkbart att han är gift med en dotter till Olof Styrbjörnsson. Ett stark incitament därtill, framhåller Kaj Jonzon, är brevet SRP 2305, där det framgår, att transaktionsobjektet ifråga, Hälleby i Östuna sn, är Birgitta Nilsdotters arvejord. Detta styrker enligt min menning snarast att Birgitta och hennes far har en starkare relation till Magnus Gregersson (Sandbroätten) än till dennes farbror Olof Styrbjörnsson, som inte ägde jorden i Hälleby. 
D. - Detta är skälet till att jag inte befattade mig med breven om Magnus och Birgittas transaktion betr. Hälleby. De har ringa om någon relevans visavi Sigge Bruns koppling till arvet efter Olof Styrbjörnsson 
 
 Mitt intresse var och är, som jag tidigare sagt, Sigge Bruns relation till Olof Styrbjörnsson och de gods han tagit i arv efter denne - Täby i Östuna sn och Lundby i Husby-Länghundra sn. Alltså med brev som sammanhänger med dessa gods. Breven har redovisats av Rahmqvist i dennes uppsats ”Sandbro-ätten  -  en uppländsk frälsesläkt och dess gods”. För övrigt hänvisas till mina tidigare inlägg.
 
Per-Åke Borssén