NULL Skriv ut sidan - Riddare Anders (ström) ättlingar

Anbytarforum

Titel: Riddare Anders (ström) ättlingar
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-10-07, 20:53
Genom att försöka tänka som Zacharias Topelius, d.v.s. leva mig in i tiden och miljön för skeendet, kombinerat med lite fantasi, så tror jag att jag hittat kopplingen mellan hövitsmannen i Finland, Nils Andersson,  och Olof Peterssons  (stjärnkors) far.  Såsom hövitsman torde Nils enbart gifta sig  med någon från ungefär samma sociala miljö.  Det innebär att de borda lämna åtminstone något spår i urkunderna. Då Nils har en son Ragvald - ett namn som inte tycks förekomma i hans bröders släktlinjer - kan man förutsätta att detta kommer från Ragvalds möderne. Mer specifikt från hans morfar. En möjlig/rimlig kandidat är Ragvald Johansson , känd 1324-1332, vilken var biskop Ragvalds skattgivare i Tavastland 1331 [FMU 319,389,396].
 
I min hypotes, så dör Nils Andersson före sin hustru, n.n. Ragvaldsdotter, vilken gifter om sig med Johan Pedersson (stjärnkors?),  prefectus in Kustö 1356 [FMU 659] och får en son,  Peder Jönsson (stjärnkors?). Detta stöds av att den som byggde Kustö var biskop Ragvald, varför Ragvald Johansson säkert hade en koppling även till Kustö.  Om denne Johan Pedersson förde ett stjärnkors som vapen, skulle det kunna förklara varför detta vapen enl. Anthoni var särskilt vanligt i Åbos skärgård [ÄSF I:2, s. 200]. De var förmodligen ättlingar till prefekten på Kustö...
 
Olof Petersson, den kände anfadern till den medeltida släkten 'Stjärnkors' var då en son till denne Peder. Kronologin stämmer väl, liksom den sociala miljön och - inte minst - namngivningen.