NULL Skriv ut sidan - Riddare Anders (ström) ättlingar

Anbytarforum

Titel: Riddare Anders (ström) ättlingar
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2010-11-04, 16:44
I mitt inlägg ovan, inkluderade jag inte det tredje sigillet med strömmotiv, FMS 95: Jakob Niklisson, vars sköld av Hausen beskrivs som balkvis belagd med en ström. Anledningen var dels den dåliga kvaliteten på sigillet, dels att skillnaden verkade vara för stor, för att ha en koppling till de övriga sigillen.
 
När jag sedan insåg att det rör sig om den Jakob, som Anthoni identifierat som Jakob Nilsson Skelghe, så blev det genast intressantare. Förutom att namnen Jakob och Nils väl passar in i släktträdet på 1300-talet, så råkar det vara så, att i den tolvmannakommission som reviderade Upplandslagen, i vilken riddaren Anders deltog, också ingick en Eskil Skaelge från Attundaland! Vidare så hade Jakokob Skelge anknytning till Pikis där han var faste och sigillvittne 1378, och där Stigulf Ragvaldsson 20 år senare, 1398, skänkte jord till domkyrkan!
 
De potentiella beröringspunkterna är allt för många för att utelämna Jakob Nilsson Skelghe från hypotesbygget...  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/310088.jpg)
 
Det som gör det hela extra intressant är att Skelghes, i Finland, ursprung är helt oklart, vilket framgår av  
Anthonis inlägg i Genos 39(1968) Bärare av namnet Skelghe och deras släktförhållanden