NULL Skriv ut sidan - Randaberg förbindelse mellan kung Sigurd Jorsalafares dotter och Ragnhild, gift med Norges hertig Skule

Anbytarforum

Titel: Randaberg förbindelse mellan kung Sigurd Jorsalafares dotter och Ragnhild, gift med Norges hertig Skule
Skrivet av: Kalle Thorsberg skrivet 2007-02-08, 07:26
Jag har inte stött på denna variant förut!
Enligt Norskt Biografiskt Lexikon (första upplagan), skulle Ragnhild eventuellt vara dotter till Niklas Kuvung, som i denna variant är gift med en Ragnhild dotter till Jon Torbergsson på Randaberg (dvs en förskjutning på en generation jämfört med Din id?).
 
Detta är P A Munchs gissning, baserad på att det i Fagrskinna cap 215 nämns en Ragnhild som dotter till Nikolas Kuvung och syster till Pål Flida.
 
Storm i Christiania Videnskabs-Selskabs Forhandlinger 1875, s 97, förkastar tidigt denna gissning av kronologiska skäl. Han menar att Niklas Kuvung är för gammal att ha en dotter gift med Skule. Jag anser att dessa kronologiska skäl är tveksamma.
 
Daae, i NHT 3R III, s 198 ff, menar att de är för nära släkt, tredje resp fjärde led från Skofte i Giske, för att accepteras som gifte utan dispens från påven. Dessutom nämner Fagrskinnas släktgenomgångar inget om ett sådant gifte.
Han föreslår att hon istället härstammar från Ragnhild dtr till Erling Skakke.
 
Om jag förstår Daae är allt rätt förutom att hon är dotter till just Kuvung, vilket möjligen passar med Din id?.