NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2015-06-29, 20:57
Det är ifrån Sture Bolins artikel från 1953 det du hänvisar om Sigrid som sagofigur, Leif. Kolla istället in den mer nutida artikeln från 2003/2006 av Birgitta Fritz i SBL band 32, sid 185 där det finns redovisningar av alternativa tolkningar till hennes fördel som verklig person, utöver det som det annars skrivits. Jag har min uppfattning att det rör sig om två äktenskap för Sven tveskägg, 1) en polsk prinsessa (Swiatoslava/Gunhild) och sedan änkan efter Erik segersäll, som var Olof skötkonungs mor (oavsett namn). Det medför även att Sven blir styvfar till Olof och deras samarbete är därav ganska naturligt, liksom senare med sonen (styvbrodern) Knut den Store. Fanns även Ragnvald med i det släktklustret som en kusin på mödernet och vars farfar varit framgångsrik på plundringståg (danagäld) i England, kan även det förklara kontaktnätet. Först som jarl i Västergötland men sen förskjuten av Olof pga sin äktenskapsförmedling av dess dotter till norska Olav Haraldsson, och när han följer med/ledsagar Olofs dotter Ingegärd till Ryssland så får han ett landområde vid Ladoga av henne, som Olav Trygvasons saga anger..?
 
Marcus, vad gäller DNA från dessa personer du nämner, så tror jag det är svårt. Som i fallet med Birger jarl och att de nu söker Magnus ladulås i Riddarholmskyrkan, så letar man efter haplogrupper på samma Y- eller mtDNA, och inte det autosomala släktskap som vi kan testa idag.