NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-06-29, 19:59
Leif, mycket intressant om Ruriks ättlingar. Vem vet, jag har kanske också en droppe Rurik-blod i mig. I princip alla mina kända anor har, fr.o.m mitten på 1600-talet, bott i Uppsala med omgivningar (inom en östlig halvcirkel med radien 6 mil... )
 
Vad gäller frågan om vilka som eventuellt var halvbröder, så gällde det Knut den store och Olof Skötkonung, vilket framgår av texten. Tyvärr gjorde jag ett förargligt misstag när jag ritade in pilen.
 
Dick Harrison hävdar aldrig att Knut och Olof var halvbröder, och även om han ”har lätt att acceptera tanken”,  så skriver han också: ” Det är fullt möjligt att Knut var son till en annan kvinna än Eriks änka. Han har helt klart en poäng i följande: ”Olof Skötkonung och Sven Tveskägg var nära förbundna och samarbetade på flera plan, såväl militärt (slaget vid Svolder) som civilt (byggandet av Lund och Sigtuna, myntprägling, etc.). Vi har till råga på allt skriftliga belägg för att folk från Sverige, bland annat upplänningar, deltog i de krigståg mot England som organiserades under Sven och hans son Knut. Dylika förbund mellan nordeuropeiska härskare befästes ofta genom äktenskapsallianser.”
 
Efter att ha försökt smälta stora mängder - för mig ny - information i ämnet de senaste veckorna, så är jag inte beredd att föra fram någon form av åsikt värd att försvara. Intuitivt, så lutar jag ändå åt att Sigrid Storråda aldrig existerat, eller åtminstone inte varit gift med Erik Segersäll. I SBL står det följande om Eriks äktenskap: ” Om E. möta i Adams krönika och den norsk-isländska sagalitteraturen vida fylligare uppgifter än om någon tidigare svensk konung, bl. a. gälla de hans giftermål. De norsk-isländska författarna berätta, att hans hustru var Sigrid Storråda, dotter till den svenske hövdingen Skoglar Toste, Adam åter, att hon var en syster till Boleslav I av Polen. Sistnämnda uppgift bekräftas indirekt av andra, inbördes oavhängiga källor, varför Sigrid Storråda måste utmönstras ur historien och betraktas som en sagofigur.” D.H. hävdar detsamma: ” Den källkritiska skolan i 1900-talets svenska historieskrivning, med Lauritz Weibull i spetsen, har med kraft hävdat att Sigrid Storråda aldrig existerat. Om Gunhild - som är bättre belagd - verkligen var en slavisk prinsessa, från Polen eller Pommern, hette hon med all säkerhet något annat, till exempel Swiatoslawa (ett namn som föreslagits på grundval av indicier).”
 
Ett strategiskt giftemål med en syster till Boleslav I av Polen känns mycket trovärdigt.