NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-06-22, 21:39
Hej, Leif!
Kul att få en respons från dig! Det är helt klart en spännande tidsperiod det handlar om. Jag har den senaste veckan lärt mig mycket om sådant jag inte visste om, att jag inget visste...
 
Sitter just nu och läser Nordstedts 'Sveriges Historia, 600 - 1350', skriven av Dick Harrison - ett verk som Anders Winroth rekommenderade i sitt första inlägg ovan.
 
Området är så enormt, att det egentligen vore  förmätet att ens antyda en egen åsikt i ämnet - men det är det som är utmaningen! Det väsentligaste är att jag tränar mitt eget - ibland vacklande - kritiska tänkande.  
   
Helt klart är man totalt handikappad när man saknar professionell kompetens som historiker, men än värre är det om man inte är en filolog.
   
Ett litet exempel, i mitt inlägg den 17:e juni, så omnämns i Snorres version i strof 10 : ” .där som sjökungshästen spjärnar över hagtornsvuxen mo.”. Jag antog definitivt att det rörde sig om en häst, men efter att ha hunnit till sidan 60 i Sveriges historia, del 2, så hittar jag en möjlig alternativ tolkning.
 
Enligt ny språkhistorisk forskning (Bo Ralph, 2007) så har Rökstenenens text fått en totalt reviderad tolkning: ”Strofen skall i stället uttydas: . sjökrigarnas hövding, seglar på ett skepp. - den främste bland de framstående sitter på sin häst (varmed avses hans skepp).” (Det framgår tyvärr inte i texten varifrån den slutsatsen kommer,)
 
Avsåg Snorre möjligen på samma sätt Sjökonungens skepp, när han skrev sjökungshästen?!
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-06-22 21:41)