NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-06-12, 19:10
Anders. Källan till Bertells uppgift om Ragnvald Jarls sons, Ulf, härstamning, uppges vara 'Arup,Erik: Kong Svend 2. s Biografi. 1931, s. 67.  
 
Du skrev ovan: Men verkar det inte litet långsökt om Ragnvald hade bott längre österut än Sveriges östkust att han skulle ha mäklat fred mellan Olav och Olof? Jag tycker inte det - tvärtom, jag har svårt att se någon med en Jarls status verka i Roden, precis utanför gränsen till Svitjods maktcentrum. Ett visst avstånd till maktens högborg kan ge ett större oberoende och därmed större makt. Jfr. Klas Eriksson Fleming i Finland fem århundraden senare!
 
Jag lutar åt Bertells tolkning, att Ragnvald hade sitt säte på Åland och hade kontroll åtminstone över det som senare kallades Findia. Med tanke på Lindkvists bok, 'Plundring, skatter och den feodala statens framväxt', så kan man ana att den av mig föreslagna Ragnvalds maktsfär upprätthölls via plundring...  
 
Björn. Tyvärr kan jag inte bidraga med något vad gäller din frågeställning - jag vet för lite, d.v.s. ingenting...
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-06-12 21:41)