NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2015
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-06-12, 00:17
Hej Anders. Kul att få ett svar ifrån dig! Jag bedömde sannolikheten att över huvud taget få ett svar från någon till mindre än 5%...
 
Som väl framgår med all tydlighet, så har jag mycket begränsade kunskaper om den aktuella tidsperioden, och de källor som finns tillgängliga. Jag har helt enkelt utgått ifrån de sekundärkällor jag råkade ha tillgängliga - därav  obalansen vad gäller urval av primärkällor. Uppgiften om att Ragnvald var med Knut i England 1019 hittade jag i Bertells artikel, med referens till ”Danmarks Riges Breve, 1 Raekke, bind 1-2, nr 395.”  
 
Jag delar din uppfattning att man nog inte ska räkna med territoriella jarladömen, det handlade säkert uteslutande om personlig makt - liksom på senmedeltiden. Det scenario jag såg framför mig, var att Ragnvald Jarl - efter Birkas avveckling(?) - på något sätt behärskade havet från Roslagen i väst, till det inre av Finska viken i öst, och därmed kunde kontrollera all handel längs österleden. Kunde han det, så var han definitivt mäktig, och en person man inte kunde förbigå.
 
Jag är inte intresserad av Ragnvald per se, utan vill få en bättre förståelse avseende hur samhället såg ut vid den här tiden, och hur man tänkte - allt för att bättre förstå vad som hände senare på 1300 - 1500 talen, med speciell fokus på relationerna mellan de två rikshalvorna. Jag uppskattar därför speciellt dina litteraturrekommendationer. Jag kommer definitivt att ta del av dina böcker!