NULL Skriv ut sidan - Prika

Anbytarforum

Titel: Prika
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-04-17, 23:04
Hej Mikaël,
 
Som Raneke skriver, så tycks sambanden mellan medlemmarna av ätten Prika inte vara helt klar. Ytterligare en utmaning som är svår att emotstå...
 
De diplom du refererar till genererar  ju ett antal 'randvillkor' som måste vara uppfyllda  för en ev. förklaringsmodells giltighet.  Lägger man till breven SDHK 19308 resp.  SDHK 19475 - vilka båda omfattar arvsskiften efter Ingeborg Gunnadotter, Peter Peterssons hustru - så borde man ha en god grund  för att, förhoppningsvis,  nå fram till en något bättre förståelse  av  sambandet  mellan berörda  ättemedlemmar och deras fränder.
 
Följande scenario är ’ett skott från höften’ – utgående från de nämnda urkunderna - för att få igång en mer strukturerad diskussion avseende släkten Prika.  
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/411208.jpg)
 
 
SDHK 17835 (1412)
 
Om man utgår ifrån att Märta Larsdotters bror, Peter Prika, är identisk med Peter (Andersson) Prika, k. 1390 [Raneke], så torde de alltså vara halvsyskon på mödernet – åtminstone om man utgår från den mest närliggande tokningen av vad ”…min elskeligen brodir…” står för [SDHK 1579]. Då Märta ärver sin (halv-)bror, rör det sig alltså om ett bakarv.  Detta stämmer med mitt scenario under förutsättning att Björn och Magnus Gylta representerar sina bröder, samt att deras föräldrar är döda.
 
Vidare så torde Ingegerd Pedersdotter ha dött barnlös före 1412. Detta styrks av att hennes make, Arvid Jönsson (Drake) inte får kvitto på arvet, utan istället, tillsammans mes sin far,  beseglar brevet. Elgenstierna skriver om Arvid Jönsson [II, sid. 305b]: ”G. före 1416 m. Ingegärd Petersdotter, dotter av väpnaren Peter Andersson (sexuddig stjärna) i Möne. Möjligen var han gift ännu en gång, i vilket fall hans andre (postumt födde?) son Arvid Arvidsson torde hava tillhört detta senare gifte.” Om mitt scenario är korrekt, så var förmodligen både Knut och Arvid födda i ett hans andra äktenskap.
 
Vidare förutsätts att Gunne Prika och Peter Andersson hade fullmakt från sin syster Elin Andersdotter att representera henne vid arvsskiftet efter sin bror Peter Prika.
 
Vem Peter Eriksson var, och varför Märta ärvde honom, har jag ingen uppfattning om – ännu…
 
SDHK 18383 (1414)
 
I detta brev tilldöms Gunne ”Prica” och Peter Andersson vid räfsteting, allt gods som Ingeborg (Gunnasdotter) gett sin man Peter Petersson. På vilka grunder framgår inte, inte heller varför inte Elin Andersdotter omfattas av domen…
 
SDHK 19308 (1419)
 
Av detta  framgår att såväl Peter Andersson, som Elin Andersdotters, av mig postulerade son, Peter Tomasson, ärvt Peter Peterssons hustru Ingeborg. Hur Peder Hvit resp. Michel Pedersson passar in i scenariot vet jag inte.
 
SDHK 19475 (1420)
 
Detta år dyker Elin Andersdotter själv upp i handlingarna, då hon och hennes son Peter Tomasson skiftar arv efter  med Peter Andersson  efter Ingeborg Gunnasdotter.
 
 
För att förebygga ev. upprörda känslor hos någon, så måste jag påpeka att denne Anders Prika inte finns dokumenterad, utan är en deduktiv produkt baserad på de postulerade barnens patronymikon… Ur kronologisk synpunkt, så skulle denne hypotetiske person kunna vara bror till den Gunne Prika, som var känd 1358…
 
Hälsningar
Leif T.