NULL Skriv ut sidan - Peter Jungfru

Anbytarforum

Titel: Peter Jungfru
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2004-03-09, 11:07
Som Kaj och Bo skriver så finns det inget konstigt i tillnamnet Jungfru. Ovanligt är det dock. Söderwall nämner ytterligare ett belägg martinum dictum jomfru (DS 3146, dat Uppsala 1335 30/5). Det torde ju vara av intresse då det i likhet med 1307 års brev har uppländsk anknytning.
 
Jag kan heller inte se konstigt fel i att, som DMS 1:7, kalla Peter Jungfru just så. Det finns åtskilliga exempel i diplomen på enskilda personer som i bland skrivs med dictus+tillnamn, bara med tillnamn och  ibland endast med patronymikon. Ett exempel ur den egna forskningen är häradshövdingen i Tjust Anders Slatte som i ett enstaka brev från 1428 skrivs 'Anders Larsson nämnder Slatte. I övrigt kallas han Anders Slatte, någon gång endast Slatte. Det finns absolut ingen anledning att anse Jungfru vara att öknamn bara för att det föregås av ett dicto.
 
Medeltida tillnamn är som sagt ganska festliga, och inte behöver de väja för det religiösa heller. Jfr t ex Johannes dictus pater noster i brev 1296 och Ingemund dictum langafreadagh i 1335 års brev ovan.
 
Att i enlighet med Liljeholm hävda att dilecto just i detta fallet antyder släktskap är metodiskt tvivelaktigt om man inte kan backa upp det med ytterligare indicier beträffande just Filip Ulfsson och Peter Jungfru. Vad jag förstår så kan man inte det. Att det ibland är på ett visst sätt säger ju absolut ingenting om det enskilda fallet, eller hur? Skrivningen dilecto et fideli nostro, fritt översatt 'vår käre och trogne' skulle snarare antyda en annan bindning typ tjänsteförhållande, framför allt användningen av fideli. Det ena utesluter dock inte det andra! Det är bara så att vi aldrig kan få reda på om det var antingen/eller eller både och.
 
Slutligen så kan jag inte se något som stödjer tesen att Peter Jungfru skulle vara en ättlingsrest efter de utdöende 'folkungasläkterna', som Birger Jarl och hans kungliga söner gärna ville dekapitera och, att man därför med brevets utformning vill skydda från avslöjande. Det enda man gör när man staplar ett antal obevisade hypoteser på varandra är ju faktiskt att man bygger luftslott.
 
mvh
Roger A