NULL Skriv ut sidan - Nils Olofsson (till Suontaka)

Anbytarforum

Titel: Nils Olofsson (till Suontaka)
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-01-12, 11:48
I mitt senaste inlägg skrev jag av misstag, att ”Det indirekta stödet för att lagmannen Sune Sunesson var gift med en dotter till Anders Garp är relativt starkt.” Det skulle naturligtvis ha stått Sune Jönsson.
 
Att FMU 1088 uppenbarligen är falskt, ändrar i princip ingenting.  Det innebär endast att lagmannen Sune Sunessons far är okänd, men att hans mor fortfarande med viss sannolikhet var en dotter till Anders Garp.
 
Att det var Sune Torgilsson som ägde jord i Suontaka, vilket T.V. hävdar, framgår klart om man kombinerar FMU 1424 och 2441.  Detta ligger väl i linje med min hypotes, det var endast belägget för patronymikonet jag ifrågasatte, vilket nu besvarats - jag hade missat att Yliveti var detsamma som Ylävetsi.
 
Vad gäller tolkningen av relationen mellan Sune och Tyrgils Sunesson (FMU 1788), så kan de, såvitt jag förstår, inte vara far och son.  En sämja torde endast kunna träffas mellan arvsberättigade, och en far och en son lär de jure inte kunna ärva samtidigt. Nils Harittu var gift med Torgil Sunessons fasters dotter Karin (FMU 2738), varför man inte kan tolka det som Torgils och Harittus mödernearv. Karin dog uppenbarligen barnlös, då Torgil Sunesson med skiftesbröder ärver efter henne. Då arvet efter Lasse Larsson uppenbarligen var ett bakarv via Lasse Larssons mor, Johanna, av mig postulerad syster till Sune Torgilsson, så måste Sune Torgilsson ha dött före 1425.  
 
Slutsatsen blir då att Sune och Tyrgils Suneson måste var bröder, men också att denne Sune Sunesson sannolikt dött barnlös före 1442, då även Tyrgils syster var död  (FMU 2441).
 
Ytterligare inlägg i denna fråga kommer jag skriva under rubriken  Medeltida släkter » Ille, där den hör hemma.