NULL Skriv ut sidan - Nils Olofsson (till Suontaka)

Anbytarforum

Titel: Nils Olofsson (till Suontaka)
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-09-19, 17:27
Cirklarna börjar sluta sig…  1448-10-21 avstår Peter Rydz och hans hustru, Metta, åt Engelbreckt Japsson all sin fäderne och möderne arvedel uti Märvis by (i Hattula socken) och Borgby (i Sibbo socken) … [FMU 2771]. Samma dag, har Abraham Jönsson och dennes hustru, Margit, åt Engelbrecht Japsson avstått all sin arvedel i Borgby i Sibbo, ”epther theras modher, hustrv Luscie…[FMU 2772].
 
Det rör sig här om Metta och Margit Nilsdotter, döttrar till den av mig postulerade Nils Jönsson (Sluk) som var gift med Lucia Nilsdotter (Tavast). Se mitt inlägg  25 oktober 2012 - 19:36 under medeltida släkter, .
 
Min tolkning av de två breven, är att Mervis var ett arv på fädernet, d.v.s. efter  Nils Jönsson, och Borgby  -vilket klart framgår  - var på mödernet efter Lucia Nilsdotter.
 
Nu kommer det intressanta – Nils Jönsson(Sluk?) var dotterson till den Lars Gunnarsson vilken torde ha varit gift med en syster till Sune Torgilsson (Ille) i Suontaka, enligt mitt inlägg ovan (16 september 2014 - 12:35  ).
 
Pusselbitarna  tycks helt klart höra ihop – på vilket sätt är den stora frågan.  En sak är dock säker, denne Nils Jönsson (Sluk?) kunde inte vara densamme som  Nils Jönsson, domare på Åland 1454, då Lucias make var död före 1448…