NULL Skriv ut sidan - Nils Olofsson (till Suontaka)

Anbytarforum

Titel: Nils Olofsson (till Suontaka)
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-09-18, 15:20
I mitt inlägg i förrgår tvingades jag förkasta - på goda grunder - min egen hypotes, att Olof i Mervis var gift med en dotter till Torgil (i Suontaka).  Ett möjligt alternativ är, att det var Nils Olofsson själv som var ingift i släkten i granngården - och därmed ganska troligt..
 
Utgående från att det var Nils som var gift med en syster till Sune Torgilsson, så krävs att att hon dog före Nils,  och att de hade minst ett barn tillsammans som överlevde henne. Detta barn måste sedan ha avlidit före 1425 och överlevts av fadern, Nils, varvid denne ärvde sitt barn.  I.o.m. detta så var Nils Olofssons systrar, via bakarv, arvtagare till Nils del Suontaka, men hade ingen rätt till arvet efter Lasse Larsson Finne. (Han kan möjligen i stället ha varit gift med ett barnbarn til Torgil, med detta ändrar i princip inte scenariot.)
 
Tills vidare postulerar jag - som en arbetshypotes - att riddaren Nils Olofsson, var son till Olof i Mervis, gift med en dotter till Torgil i Suontaka, men dog barnlös då han överlevde sitt/sina barn.