NULL Skriv ut sidan - Nils Olofsson (till Suontaka)

Anbytarforum

Titel: Nils Olofsson (till Suontaka)
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-09-16, 22:37
För att eventuellt hitta stöd för hypotesen, att Nils Olofssons far var Olof till Mervis, så har jag i Impolas bok - täckande rusttjänst i Finland på 1500-talet - gått igenom alla som har haft någon del i Mervis, totalt tolv stycken. Allas innehav härstammar från en enda ana, Margareta Olofsdotter i Mervis!
 
Då jag redan har alla dessa innehavare av egendomar i Mervis i min databank, med relativt robusta 'tidskoordinater', så blir svaret på en eventuell koppling till Olof i Mervis relativt entydig. Margareta Olofsdotter tillhörde med stor sannolikhet släkten Svärd, närmare bestämt så var hon med största sannolikhet dotter till Olof Olofsson Svärd - kronologin stämmer mycket väl.  
 
Förutom att i så fall vara en arvtagerska i 4:e led efter Olof i Mervis, så var hon dessutom släkt med med Nils Jakobsson Skelge i 6:e led, vilket i hög grad stärker hypotesen, då man kan förvänta sig dessa återkopplingar mellan frälsesläkterna i Finland - det 'cementerar' släktklustret!
 
Med detta är jag beredd att postulera att riddaren Nils Olofssons far var Olof i Mervis.
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-09-16 22:49)