NULL Skriv ut sidan - Moltke

Anbytarforum

Titel: Moltke
Skrivet av: Itt Andersson skrivet 2013-01-17, 15:59
Hej.
 
Har precis börjat lära mig lite om medeltidsforskning och har nu några frågor och lite funderingar kring Johan Moltke (Molteke), gift med Katarina Kettilsdotter (eller Glysingsdotter som hon ibland kallas).  
 
I en diskussion från 2005 under medeltida släkter, Karl Birgersson och Gertrud Gertsdotter, nämns att det finns danska brev om arvet efter Johan Moltke. Någon som vet var man kan finna dessa?
 
I SDHK nr 15511 nämns han som herr Johan Moltke till Torbenfeld.  
I Historiskt bibliotek från 1878 i en artikel som berör en helt annan fråga, nämns en Johan Moltke som gift med fru Greta Pedersdotter (Eberstein) Hennes dotter Karine Matsdotter till Torbernefeld var, enligt författaren G. Djurklou, styvdotter till en Johan Molteke. På båda ställen återkommer ”till Torbenfeld”. Hennes söner nämns 1425, 1434 och 1438-43, så det verkar lika rätt i tiden. (http://runeberg.org/histbib/5/0020.html).  
 
I SDHK nr 10369 avseende pantsättning av bland annat Stäkeholms slott står det i översättningen: ”Riddaren Henrik Molteke och hans son, knapen Henneke (Johan) Molteke..”.
I SDHK nr 10870 finns bland andra, både utfärdare och beseglare,  en riddare Johan Moltke, men även en väpnare Henneke Moltke. Här nämns också en Ficke Moltke. Vet någon vem har var?
 
Det finns väl inga uppgifter i ÄSF att Johan Moltke var gift två gånger? Kan det ha funnits två Johan Molkte? Kan Johan och Henneke Moltke vara två olika men nära besläktade personer?  
Eller är det helt enkelt så att översättningen är så dålig i SDHK?
 
Kan någon vänlig medeltidsforskare hjälpa mig och tala om ifall jag är ”helt ute och cyklar”i mina funderingar.
 
Mvh
Itt Andersson