NULL Skriv ut sidan - Magnus Marinassons ätt

Anbytarforum

Titel: Magnus Marinassons ätt
Skrivet av: nina ingren skrivet 2005-06-20, 15:40
Hej! Haha, det är nog en lösning som jag trott varit möjlig, det där med att fastarna var bönder. Men en faste kan även vara en biskop, lagman, prost. Faste är lika med vittne(se 1298, 26/1 nr 1829 SD)Nä, jag vet att det kan låta långsökt. Jag har försökt att spåra även Ingevald som innehar Hedenlunda efter Karulus. Det jag hittade var en Karulus och en Ingevalder i Strängnäs stift som var kaniker under samma period av 1300-talet. Ingevald var son till M. Marinasson. Strängnäs stift har Husby Oppunda/Vadsbro under sina vingar. I ett brev står de båda som bröder (beroende på hur man tolkar texten). De har en bror till som är domprost samt biskop Styrbjörn som vill erkänna dem som släkt, och kallar dem kära anförvanter i ett brev. Det var en tråd som jag försökt spinna vidare på. Inte bara för att hitta en släkt utan för att även kunna avföra någon. Det som är intressant med Hedenlunda är dess strategiska plats i landskapet i förhållande till kyrkan (tvärs över viken) gravfältet som det nuvarande slottet tronar i (från järnåldern) och dess enorma utsikt. Dessutom finns ätten Färla där 100 år senare och jag misstänker att de inte tyckte att en simpel bondgård var något som tjänade som herresäte? Det är i dessa funderingar som jag rotar runt i. Hedenlunda innehades av en snuskigt rik kyrkoherde, Jacob Jonsson i Forssa och sålde en örtug till biskop Tord 1382. Jag kan liksom inte släppa Karl och Ingevald riktigt ännu. Innehåll i gravarna i lunden visar på rikt material med överregionala kontakter. Att hoppa från denna betydelse, samt placeringen i landskapet, till bonderi och därefter till herresäte gör att någon bit i det resonemanget inte stämmer. Jag har varit i kontakt med Britt Hedberg som sammanställer Uppsala stifts herdaminne, men hon hade inget att tillföra i nuläget. Det jag hoppas på är HEMLIGA källor, haha, som ska ramla över mig! Om jag jämför alla de andra fastegårdarna som ingår i breven så är det bättre ställen direkt vid vattenfarleder. Precis som Hedenlunda. Här bodde människor som behövde resa. Det behövde inga bönder. Vadsbro Kyrka är även en omtalad tingsplats och Hedenlunda ser rakt mot denna tingsplats...Fler tips? MVH Nina (och tusen tack för visat intresse, jag blir jätteglad)