NULL Skriv ut sidan - Magnus Marinassons ätt

Anbytarforum

Titel: Magnus Marinassons ätt
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2005-02-09, 13:21
Ja det där var ju intressant, även om hon är som du säger troligen jämngammal med Magnus och därför inte passar in som hans mor. Jag hittade artikeln i SBL jag med och sedan slog jag upp DS 1908 (sökte på orten Ryninge) där det står om fördelningen efter hennes arv år 1313-03-15: Nils Jonsson av Ryninge och hans bröder Johannes, Peter, Greger, Andreas och Jakob uppgör emellan sig fördelning av arvet efter deras moder Mariana. Den gård där Öjar Svens man bor med åborna Elof av Grelunda, Svineberg, 8 örtugland i Västra Vång m.m. skall höra till Nils Jonssons av Ryninge lott. Till Johannes lott skall höra hälften av Lothagarth, halva Holmen, hälften av en damm invid Holmen med åborna Johannes, Peter Skinnare i Grelunda, en ödegård i N?thabotha med fjärdedelen av Kata skog ?llemos? med beten för boskapen, virke för bränsle och husbygge i Holaböke (= Hökaböke), jordlotter i Hjälmeryd m.m.  
 
I SBL (artikeln av Hans Gillingstam) finns även ett stycke om denna persons härstammning: Enligt en i 1500-talsversion känd genealogi över den lundensiske 1100-talsärkebiskopen Absalons släkt var Marianna dotterdotterdotter till Absalons bror Esbern Snare och brorsdotter till den stridbare lundensiske ärkebiskopen Jakob Erlandsson (Galen).