NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-09-13, 17:52
Jag har tidigare sett rekommendationer om att man skulle läsa Liedgrens artikel i Släkt och hävd. I den artikeln heter Britta, Eriksdotter. Hon heter nu alltså Nilsdotter istället. Jag har sett att det stått N:dotter men det har jag tolkat som att namnet var oläsligt och att N:et stod för okänd. Liedgren anser ju också att Britta var dotter till Erik Knutsson (Venneberga). Eftersom även detta tydligen är fel undrar jag om Liedgrens artikel har något värde, eller om det är fritt fabulerande. Det är ju inte lätt för en amatör att lista ut sammanhangen när inte ens en artikel publicerad i Släkt och hävd är tillförlitlig. Hon skulle ju också enligt denna artikel vara syster till Katarina Eriksdotter, som ägde Blekhem, och eventuellt var släkt med några förfäder till Släkten Soop.  
 
Tackar för förklaringen av ordet maga. Om jag förstått saken rätt betyder alltså ordet maga, måg? För att fastställa om ordet måg i senmedeltida källmaterial skall översättas till måg, svåger eller bror till någon måg måste man alltså klart fastställa släktskapen först innan man kan avgöra vilken slags maga det är frågan om? Liedgren försöker fastställa ett släktskap genom betydelsen av ordet maga vilket väl då inte kan anses som tillförlitligt? Dessutom använder Liedgren både betydelsen måg och svåger om samma person.