NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2004-09-13, 11:47
Jag ska inte röra till det här mer än nödvändigt (det känns rörigt nog redan), bl a eftersom jag inte tagit del av all i sammanhanget relevant litteratur, och nöjer mig med att räta ut ett par frågetecken som kan vara av allmänt intresse. Hans Gillingstam har dessutom nyligen färdigställt artikeln Soop för SBL och den kommer att publiceras inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Citatet från Tor Bergs bok nämner ”borgaren Lars Andersson”. Man skulle kunna tillägga att i den källa Berg hänvisar till [Palmskiöld 192] kallas även denne ofrälse Nyköpingsborgare Lars Andersson för Soop. I ett brev i Gustav I:s registratur, som Berg i sammanhanget hänvisar till, kallas Lars Anderssons hustru Birgitta N:dotter, d v s Nilsdotter [GR bd 14 s 214].
 
Vad gäller det citatsjok som ovan redovisats kan man göra ett slumpmässigt nedslag där för att kontrollera uppgiftslämnarens allmänna tillförlitlighet. Det står bl a att ”...gav kungen henne Sankta Barbros gille och tomt”...  
 
I källan till denna uppgift står dock något annat, nämligen att hustru Birgitta, Lars Anderssons efterleverska, får en kronans (obebyggd) tomt i Nyköping, ”på hwilken tompt S.Barbross gille fordom ståt hafwer” [GR bd 18 s 25]. Hon fick alltså en vildvuxen tomt utan hus som kronan beslagtagit vid reformationen, varken mer eller mindre.
 
Vad gäller 'mågar' så är det en beteckning på släktingar genom äktenskap. När man stöter på en 'måg' i senmedeltida källmaterial är det stundom frågan om en måg, men det kan också vara mågens bror, eller en svåger osv. Beteckningen ensam kan aldrig utgöra en grund för en säker bestämning av en exakt släktskapsrelation.