NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-06-28, 09:14
Ursäkta att jag svarar med några dagars mellanrum men jag har inte tillgång till någon dator med uppkoppling mot Internet varje dag. Jag har några nya funderingar och frågor om Johan Skyttes anor så kanske skulle denna diskussion flyttas till den rubriken istället? På första sidan i SoH 1988 om Johan Skyttes medeltida anor av Jan Liedgren tar Liedgren upp adelsbrevet för Johan Skytte från 14/8 1406 ”I detta brev ger Carl IX sina söners preceptor Johan Bengtsson rätt att bruka namnet Skytte, ”allthenstund Skytte slechtet, som haufer waridt en godh gammal adhelig Slecht här i Ryket, är nu så förfallen och af sig kommen, at ingen meer är, som hwarken vapen eller eller nampnet förer, och förnänmnde Johan Benchtsson är af samma Skytteslächte på sitt Mödhenne afkommen””. Det verkar (tycker jag) som om kung Carl IX mycket väl kände till den gamla släkten Skytte och dess förfall, skulle han då ge någon utomstående rätten att bruka detta namn om det inte stämde att Johan Skytte var av denna släkt? Liedgren skriver ju på sidan 2 att ”Någon medeltida släkt med namnet Skytte och däremot svarande vapen har ej funnits”? Theatrum Nobilitatis Svecanae är väl från 1616 om jag förstått saken rätt? Johan Skytte hade då redan varit adlig i 12 år, av vilken anledning skulle Johannes Messenius behöva hitta på två personer i Johan Skyttes släktträd? Var det i så fall med Johan Skyttes goda minne? Vad skulle man i så fall vinna med detta? Undrar också vart Johannes Messenius fick namnen Erik Knutsson Soop och Märta Pedersdotter (Skytte) ifrån? Jag antar att uppgifterna på sidan 4 om att Knut Ulfsson Soop skrev sig som herre till Blekhem 1490 anses som felaktiga men finns det några uppgifter om vem som ägde godset vid denna tid och fram till att Katrina Eriksdotter skänkte Blekhem till Vadstena kloster kort före 19/4 1525 som det står i texten?  
 
När det gäller hur väl kung Karl IX kände till Johan Skyttes anor kan man läsa AnKnytningen 1 från 2003 där det finns en artikel gällande Brita Eriksdotter (Johan Skyttes mormors mor) där det bland annat står att Brita Eriksdotter var drottning Margaretas förtrogna och sköterska för de många kungliga barnen däribland hertig Karl/ kung Karl IX. I det näst sista stycket på sidan 4 står att ”Kung Gustav Vasas och drottning Margareta Leijonhufvuds och senare sonen hertig Karl/kung Karl IX;s omtanke och vänskap till denna Nyköpingssläkt var anmärkningsvärd.”.  
Brita Eriksdotter och Lasse Anderssons son Anders Larsson kallad Anders Målare var ju Gustav Vasas gunstling - en högt aktad hovmålare, byggmästare och arkitekt. Det finns även en artikel om honom i ovan nämnda nummer av AnKnytningen. Johan Skytte själv var ju Karl IX;s söners preceptor vilket innebär att tre generationer av samma släkt fanns i omedelbar närhet och tjänst hos den kungliga familjen under en lång rad av år. Detta tycker jag talar mot att Johan Skytte skulle ha haft möjlighet eller anledning till att fabulera ihop en släktanknytning som inte var sann. Det nämns ju i Liedgrens text att ”hustru Brita, som omtalades i Gustaf  I;s registratur flera gånger mellan 1542 och 1558”. Kanske finns där någon upplysning av värde för att fastställa Johan Skyttes och även Brita Eriksdotters anor? Med tanke på Brita Eriksdotters nära relation till den kungliga familjen borde Johan Skyttes mödernesläkt ha varit väl känd för Karl IX långt innan Johan Skytte adlades 1604, kanske levde t o m Britas föräldrar när hon fanns som drottning Margaretas förtrogna och kungabarnens sköterska.  
 
Artiklarna i AnKnytningen är skrivna av Christina Hjalmarsson.
 
Mvh
 
Birgitta