NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-13
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-06-24, 16:22
Jag har läst ovanstående text i SoH 1988 men jag fattade det som att det Liedgren mest tyckte var fel var att det var Peder Knutsson som ägde Malmö och inte Erik Knutsson. I Ranekes böcker om svenska medelstidsvapen nämns Erik Knutsson på sidan 204 i band 1 och i tilläggen i band 3 under samma sidhänvisning nämns Märta Pedersdotter (Skytte). Vilka av Knut Ulfssons söner har funnits då? I ovan nämnda Raneke nämns:
 
Peder Knutsson
Ulf Knutsson
Erik Knutsson
Harald Knutsson.
 
Det lustiga i sammanhanget är att jag varit i kontakt med en av dagens Soopättlingar som berättade att det fanns två Erik Knutsson. Den Erik Knutsson (som inte har funnits) skulle varit Britas far den andre Erik Knutsson (som hade två fåglar i sitt vapen)skulle enligt Soopättlingen varit gift med en syster till Brita Eriksdotter. Vilka källor han hade vet jag inte.
 
I Tor Bergs bok Johan Skytte - Hans ungdom och verksamhet under Karl IX:s regering står på sidan 11 Att Brita Soop överhuvud taget kunde gifta sig med borgaren Lars Andersson, hänvisar visserligen på en tid, då skillnaden mellan lågadel och ofrälse ännu ej blivit så skarp, men tyder säkerligen också på den senares stora anseende. Konstigt då att Britas far lämnat så få spår efter sig?
 
Mvh
 
Birgitta