NULL Skriv ut sidan - Lars Birgerssons ätt

Anbytarforum

Titel: Lars Birgerssons ätt
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2009-11-28, 12:24
Mikael,
 
Det stämmer säkert att Christina Birgersdotter var Anders Ragvaldssons 2:a fru. Vad gäller den ev. välviljan, så tror jag dock att nyckelordet i villkoret är 'fädernearv'. Detta innebar att godset inte kunde ärvas av Christina Birgersdotters släkt, om hennes barn med Anders skulle dö barnlösa!
 
En slutsats man kan draga är då att Anders med sin första fru, N.N., hade minst fyra barn, Thorsten, Johan, Ingeborg och minst en dotter till M.M. Att Ingeborg är dotter till N.N. följer av att hon gifte sig med Johan Siggesson redan 1336 - sex år efter faderns vigsel med Christina.
 
I SDHK 8794, 1365-11-30, omnämnes Jöns Jul och Harald Bagge, som morbröder till Ingeborgs son Birger Jönsson. Harald är enligt föregående uppenbarligen son till Christina Birgersdotter, medan vem som är Jöns mor inte är lika självklart - Jöns kan ju faktiskt vara densamme som Johan, N.N.:s son....
 
Då mina frågeställningar mer berör Anders Ragvaldsson släkt i stort, än Lars Birgerssons ätt specifikt, så kommer jag ta upp ev. följdfrågor under den i forumet existerande rubriken 'Anders Ragvaldsson (treflikigt blad), känd 1336-1393'.
 
/Leif