NULL Skriv ut sidan - Lagman Peter från Njudung

Anbytarforum

Titel: Lagman Peter från Njudung
Skrivet av: Mats Lejdeby skrivet 2010-01-28, 09:24
I DS 896 sägs det väl tydligt att Filip och Lars Peterssons farfarsfar Peter har skänkt Lundby till Nydala kiloster. Detsamma sade deras far i DS 895. Båda översatta av Claes Gejrot i Diplomata Novevallensia. Däremot har jag väl förhastat mig i identifikationen av Peter i Mälardalen på 1160-talet.  
Bakgrunden för detta är i korta drag att Eds kyrka byggdes på 1160-talet och är belägen mycket nära den gamla Runbygården.  Kunniga personer har svårt att tro att upplänningar kunde bygga stenkyrkor då, speciellt i det lilla Runby som nyligen upphört att vara en ö genom Ed som band ihop ön med Sollentuna. Vi vet att munkar kom söderifrån till grannområdet Viby kloster vid Sigtuna. Peter hade donerat sitt patrimonium till Nydala (SDHK 565, inte 515) och följaktligen flyttat. Han var markägargranne vid Rusken med biskop Gislo (Nydalas grundare) som också donerade marken vid Rusken. Även kung Karl Sverkersson hade ägor där och drottning Ulvhilde var mycket engagerad. Då kom också den intressanta frågan - vem ledde munkarna upp till Viby?  Det låg då nära till hands att gissa på Peter eftersom hans efterlevande bevisligen bodde i Runby. Hans efterlevande var också på en rad olika sätt mycket aktiva i den nya traktens klosterliv.  Dessutom fanns en dopfunt i Eds gamla kyrka (nu på historiska museet) som jag tycker ser ut som om den är gjord av den omtalade Njudungsmästaren.  
Det blev som Du ser ganska mycket sammanträffanden, speciellt som jag bara läste ”götaländsk lagman” avseende Peter. Efter Peter fick släkten mycket kontakt med Norge. Först handlade det om Filip Jarl och Sverre. Mycket om Rumbyätten kan hämtas från Norge där man också var mer skrivkunnig än i Sverige. I Håkon Håkonssons saga kallas Lars Peterssons far Peter för ”Laurensis Gotorum legifer Petri filius”. Det var det som jag tolkade som götaländsk lagman. Texten kom i samband med att Lars gifte sig med Filip Jarls dotter.
Frågan var vem som först kom till Runby, Peter eller Lars eller barnbarnet Peter. Men Lars tycks i något sammanhang ha kallat sig ”Lars af Rumby”. För de senare är det helt klart tycker jag. Den som kom dit måste väl ha gift sig in i godskonglomeratet. Det blir litet svårt att förstå det annars.
 
Sedan tog Du upp barnbarnet Peter Larsson. Den aktuella historiska tolkningen är väl att han gifte sig med Katarina, Knut Erikssons dotter. Erik Knutsson hade väl ingen dotter som hette Katarina. Dessutom  - hur skulle Knut Erikssons dotter kunna ha barn som var vuxna vid slutet av 1210-talet? Att hon hette Katarina torde väl vara klart genom att både Filip och hans halvbror Knut kallade sig Katarinasson emellanåt för att förtydliga släktskapet med sankt Erik.